Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

lördag 20 oktober 2018

Tar ni anstöt av detta? Del 2


Jesus är Ordet. (Joh 1:1). 

Då sa många av hans lärjungar
när de hörde detta: Detta är hårda
ord. Vem står ut med att höra det?

Men Jesus, som visste inom sig
själv att hans lärjungar klagade
över detta, sa till dem: Tar ni anstöt
av detta? Joh 6:60, 61

Vår tids "hårda ord", Guds Ord, som världen tar avstånd ifrån och direkt motsäger och aggressivt motarbetar är bl a dessa:

Jesus är enda vägen till Gud. Ingen kan tjäna både rikedomen och Gud. Kvinnor ska tiga i församlingen och underordna sig sina män. Homosexualitet är en synd och en styggelse för Gud. 

"Tar ni anstöt av detta?" Många har redan lämnat, också i vår tid. 

Världens opposition och uppror mot Guds ord gjorde att många av Jesu lärjungar lämnade när de fick höra deras tids "hårda ord" (Joh 6:66).

Vaka, stå fasta i tron, uppträd som män, var starka. 1 Kor 16:13

Så låt oss inte lämna Herren eller överge hans ord. Låt oss genom den stora nåd vi fått, det hav av kärlek och nåd som han frälst oss med, hålla hans ord, enligt Guds uppmaning:

Joh 14
21. Den som har mina bud och
håller dem, han är den som älskar
mig. Och den som älskar mig, han
ska bli älskad av min Fader, och jag
ska älska honom, och ska uppenbara
mig för honom.
22. Judas, inte Iskariot, frågade
honom: Herre, hur kommer det sig
att du vill uppenbara dig själv för
oss och inte för världen?
23. Jesus svarade och sa till honom:
Om någon älskar mig, så håller
han mitt ord. Och min Fader ska
älska honom, och vi ska komma
till honom och ta vår boning hos
honom. Joh. 15:10.
24. Den som inte älskar mig håller
inte mina ord. Och det ord som ni
hör är inte mitt utan från Fadern
som har sänt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar