Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

söndag 28 oktober 2018

Expert: Sverige kontantlöst om fem år

Sverige kan bli först i världen med digital statsvaluta.

I detta reportage av TV4 framgår att Sveriges Riksbank planerar en s k "e-krona", alltså en digital valuta och digitala plattformar för medborgarnas transaktioner, betalningar och handel.
I två år har SRB arbetat med projektet med e-kronan, "nu vill vi gå vidare och bygga något tekniskt", heter det från projektets ledare.

I reportaget tillfrågas en expert, Niclas Arvidsson på KTH,  som menar att han tycker "det är väldigt bra" att Sverige går i bräschen i världen för digital statsvaluta.

Arvidsson menar också att deras undersökningar visar på att Sverige är kontantlöst redan år 2023, alltså om bara knappt fem år.

Som kristen tycker jag att det är viktigt att motarbeta utvecklingen och istället för kort använda kontanter och att också bojkotta kontantlösa butiker som nu börjat framträda.

Ett helt kontantlöst samhälle innebär full stats-och marknadskontroll över alla individer.
Stat och mäktiga marknadskrafter smälter samman alltmer i direkt kontrast till funktionell demokrati och kommer att styra det ekonomiska samhället som inte lämnar utrymme för individens kontroll över sin egen ekonomi och hur individen kan handla med sina ekonomiska medel.

Kontanter är individens ekonomiska frihet och när man tar bort kontanter tar man också bort den ekonomiska friheten. Väldigt få inser detta, att man hamnar i händerna på stats- och finansmakten.

Är man på något vis utanför det kontantlösa kontrollsystemet kan man utan kontanter inte handla mat, betala räkningar eller handla privatpersoner emellan.

Ett kontantlöst samhälle betyder slaveri i motsats till ekonomisk frihet.
Valfriheten och rörelsefriheten begränsas till systemets ordning och varierande regler. Alla tvingas att arbeta i och tjäna systemet för att få sin digitala lön som blir det enda betalningsmedlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar