Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

lördag 13 oktober 2018

EU vill ha fingeravtryck och "biometriska data" i ID-kort





2009 införde EU krav på fingeravtryck i pass. Nu ska man inom fem år införa fingeravtryck och "biometriska data" också i id-kort. Vad "biometriska data" är är inte klarlagt men tittar man på Indiens AADHAAR-system, som tills nu identitets-registrerat 1,2 miljarder indier, så kan det även innebära ögonscanning och- eller ansiktsscanning.

Den nu pågående globala massregistreringen med hjälp av biometri är ett resultat av FN:s Agenda 2030 som antagits av medlemsstaterna.
I mål 16.9 säger man: "Senast 2030 tillhandahålla juridisk identitet för alla, inklusive födelseregistrering."

Det är oklart om detta innebär att alla länders medborgare kommer tvingas att ha identitetshandlingar eller inte. Idag ser kravet på att medborgare i ett land ska ha identitetshandlingar ut så här i Europa:





Bloggen kommer nu att försöka bevaka och redogöra för detta fenomen under etiketten "det globala kontrollsamhället".









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar