Veckans ord

Ingen tänder ett ljus och gömmer det under ett kärl eller ställer det under en bänk, utan man ställer det på en ljushållare, så att de som kommer in ser ljuset. Ty inget är dolt som inte skall bli uppenbarat. Och inget är gömt som inte skall bli känt och komma i dagen. Luk. 8:16-17
scriptkoder.com

söndag 14 oktober 2018

Penningtvättslagen - banker ges rätten att agera polis och domstol, del 1


Som en del i temat och serien "Det globala kontrollsamhället" lägger jag ut en artikel jag skrev 2014 som handlar om införandet av EU:s penningtvättslag och hur den drabbade mig. 
Som med alla kontrollsystem så införs de under sken av en god avsikt och min serie ska titta närmare på konsekvenserna av lagar och regler i förhållande till det.

Penningtvättslagen är en överstatlig (EU) lag som strider mot demokratiska rättsprinciper där banker får makt att frysa människors ekonomiska tillgångar utan att det prövats av rättsväsendet. 
Därmed strider lagen också mot FN:s konvention om mänskliga rättigheter, jag utvecklar detta mer i artikeln.

                                                                        


2014-06-10
I dagarna blev det klart för mig vilken makt bankerna fått över människor. Man har nu, genom politiska beslut, fått makt att låsa människor ute från det ekonomiska livet genom människornas totalberoende av bankernas transaktionssystem. Vi pratar inte om folk som stödjer terrorister eller tvättar pengar, utan helt vanliga människor. Jag utvecklar detta i en längre artikel nedan för den som vill och kan ta sig tid. (Skärmdumpar från min bank Länsförsäkringar Banks hemsida nedan)



















Som vi ser ovan har banken fått makten att stoppa utförande av tjänster som att föra över och ta ut pengar.

Flera svenska bankkunder har kallats till förhör av sina banker i dagarna och tidigare, det var första gången för mig. En reagerande bekant fick till svar av sin Swedbank att det var "massutskick".
Jag fick själv detta meddelande i min internetbank, där frågorna kommer vara kopplade till min inloggning den 12 Juni, andra har fått brev där de informerats att de kommer att förhöras avseende deras transaktioner. Min bank kallar det "Insamling av kundkännedom" och refererar till deras skyldighet enligt penningtvättslagen.

Nu säger säkert många:
-"Jo, men snälla nån det handlar ju om transaktioner till terrorister och kriminella, det är väl bara att svara på frågorna så löser det sig om du har (och du har hört det förr) reeent mjöööl i påsen."

I den typiska rent-mjöl-i-påsen-kommentaren gör man en duktig tankevurpa som bankerna förmodligen inte sörjer - det är kontohavaren som har äganderätt och med den förfoganderätt över kapitalet på ett konto, inte banken. Tankevurpan vänder på det förhållandet och ger banken rätt att agera polis och domstol och att frånta människor deras ekonomiska frihet och möjlighet att fungera i ekonomin, att handla mat, betala räkningar o s v. Bankkunden avsäger sig ägande- och förfoganderätten över sina tillgångar och skriver under på EU:s omyndigförklaring av sina medborgare varje gång man besvarar bankens ingående frågor om sin ekonomi. Frågor som ger banken information av dig som bankkund som banken inte har med att göra. Information som kan säljas vidare eller användas emot dig när din ekonomiska verklighet förändras och triggar bankens varnings- och avstängningssystem.

Är du inte dömd i domstol eller misstänkt för ett brott av en polismyndighet finns ingen laglig grund för att frysa konton och transaktioner.
I tankevurpan har man avsagt sig äganderätten med förfoganderätten, en distinkt koppling som lagens ingenjörer omöjligen kan vara omedvetna om givet förfoganderättens oskiljaktiga samband med äganderätten.

En individ som får sitt konto fryst har inga lagliga rättigheter utan är utlämnad till bankens godtycke, skyldig eller oskyldig. En våldtäktsman eller mördare har lagliga rättigheter men inte en bankkund. Den förra kategorin får sina nödvändiga behov tillgodosedda i häkte eller fängelse medan en bankkund blir utestängd från möjligheten att tillgodose sina nödvändiga behov, att handla mat, betala boende, vatten o s v, när bankkontot stängs ner.

EU, medlemsstaterna och de fogliga bankkunderna har alltså kastat ut barnet med badvattnet och med badvattnet badkaret och anslutande vattenledningar om man accepterar att banken övertar förfoganderätten och äganderätten i praktiken. 
Människor har accepterat att deras vardag är satt under förmynderi, det verkar helt naturligt för dem att behöva redogöra som ett barn vad man ska ha sina pengar till innan banken kan godkänna en transaktion. Man förlorar med detta kontrollen över sina liv och man förlorar sin frihet.

Nåväl, i bankens meddelande framkom att jag skulle komma att få frågor gällande mina affärer och transaktioner och att banken hade myndighet att stoppa en tjänst eller transaktion baserat på bankens egna bedömning, med hänvisning till den svenska penningtvättslagen.

Penningtvättslagen uppkom ur EU's penningtvättsdirektiv som nu är inne på det "tredje penningtvättsdirektivet" och med det fjärde under utveckling, där "kundkännedom" tycks få en starkare innebörd än tidigare. EU har insatt bankerna som medborgarnas ekonomiska förmyndare och med ett knapptryck har bankerna makten att skicka människor tillbaka till stenåldern. 

Min bank avgör alltså (se bankens citat tidigare) om min förklaring är tillfredsställande ur det laga perspektiv som framställs i penningtvättslagen. Laga avgörelser har tidigare varit förbehållet det statliga rättsmonopolet (rättsväsendet), en princip som går tankeväckande långt tillbaka i mänsklighetens historia.

Finansiella transaktioner är på personlig nivå en frihetsfråga eftersom vårt ekonomiska liv till större delen är beroende av bankernas elektroniska system och av bankerna. Om man blir stoppad att utföra transaktioner eller får sitt bankkonto fryst kan man inte betala sina räkningar eller för den delen ta ut pengar av nödvändighet för det vardagliga uppehället och vårt behov av vatten, mat eller bostad.

Detta innebär i sin tur att banker fått polisiära och dömande befogenheter på ett sätt som saknar motstycke i modern historia - den som inte "lämnar en tillfredsställande förklaring", enligt bankens bedömning av lagen, kan fråntas samtliga mänskliga rättigheter, ett mandat ingen myndighet har i rättsstaten som ju tillser individens grundläggande mänskliga behov trots konventionellt frihetsberövande.

En brottsmisstänkt eller brottsdömd kan av polis och domstol frihetsberövas av rättsstaten men den dömde eller misstänkte fråntas inte sina grundläggande mänskliga behov och rättigheter enl. FN till mat, vatten och boende.

En bank som därför hindrar någon att använda eller ta ut sina pengar, utan utredning, rättegång eller dom av den enda legitima statliga rättsprocessen, har inte bara getts politiskt mandat att utreda, döma och frihetsberöva människor ur ett försörjningsperspektiv, de har dessutom politiskt mandat att frångå de mänskliga rättigheterna och frånta människor deras rätt till en rättvis prövning, vatten, mat och husrum eftersom de inte kan betala för allt detta utan tillgång till sitt konto.

Vi respekterar alla som kristna en rättsstat och dess myndighet att utreda och beivra brott enligt det gudagivna maktmonopol, finansierat av våra gemensamma skatter, som tillkommer rättsstaten och den skattefinansierade staten. (Rom 13).

Här några utdrag från den regering som stiftat penningtvättslagen på direktivet från EU:

"Rätten till en tillfredsställande levnadsstandard
Alla människor har, enligt artikel 25 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, rätt till en levnadsstandard som är tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande.
Rätten till en tillfredsställande levnadsstandard omfattar mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala förmåner liksom trygghet vid förlust av försörjning under omständigheter som man själv inte har kunnat råda över. Rätten till en skälig levnadsstandard är specificerad till sitt innehåll, men inte till omfattning. Varje land ska, utifrån sina förutsättningar och de omständigheter som råder i landet, arbeta för att varje människa får tillgång till en levnadsstandard som är tillräcklig."


"Enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna har alla människor rätt till en rättvis och offentlig prövning inför en opartisk och självständig domare.
För att garantera skyddet för de mänskliga rättigheterna i det nationella rättssystemet innehåller de internationella konventionerna en rad föreskrifter som tillsammans slår vakt om rättssäkerheten. Bland dessa ingår rätten till likhet inför lagen, rätten att få anklagelser om brott utredda och prövade i domstol inom rimlig tid, förbudet mot godtyckligt frihetsberövande liksom rätten till en korrekt och opartisk rättegång."

Vidare står det på samma regerings hemsida: 

"Rätten att få anklagelser om brott prövade i domstol

Utan möjlighet att anmäla övergrepp och få dem prövade i domstol blir den enskildas rättigheter inte mycket värda. Enligt artikel 8 och artikel 14 i konventionen om de medborgerliga och politiska rättigheterna och artikel 6 och artikel 13 i Europakonventionen har alla rätt att få sin sak prövad inom rimlig tid och inför en opartisk domstol."

Källa: Regeringskansliet 

Det ger oss en helt ny verklighet. Dels är det oerhört svårt som en vanlig människa att idag stå utanför det bankkontrollerade transaktionssystem som hanterar våra nödvändigaste konsumtionsbehov enligt FN-konventionen, dels får vi av penningtvättslagen veta att denna bankkontroll står utanför rättsprinciperna i övrigt varpå vi är utlämnade i en lag till icke-juridiska lekmannabedömningar som i värsta fall kan leda till  en fullständig utestängning från det ekonomiska samhällssystemet och personlig konkurs.

I alla andra avseenden ges vi rätten att få vår sak prövad av det som regeringens hemsida hänvisar till ovan; "inom rimlig tid och inför en opartisk domstol." Men det gäller inte det finansiella systemet som står under bankernas kontroll vilka genom EU-direktivet har obehindrad makt att frysa ute individer från ekonomin och från sitt livsnödvändiga uppehälle.

Med detta sagt skriver vi under på vad den lagstiftande regeringen hänvisar till i texten ovan:

"Utan möjlighet att anmäla övergrepp och få dem prövade i domstol blir den enskildas rättigheter inte mycket värda."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar