Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

måndag 15 oktober 2018

Penningtvättslagen - Länsförsäkringar Bank spärrar internetkonto, del 2


Här är fortsättningen på "Penningtvättslagen", artikelserien jag skrev 2014 utifrån egna erfarenheter av det man utan att överdriva kan kalla konsekvenserna av bank- och marknadsdiktaturen och den absurda utvecklingen av det globala kontrollsamhället.



Fortsättning av den bisarra utvecklingen av Penningtvättslagen, del 1.




I fredags dök förhöret upp på internetbankskärmen hos min bank Länsförsäkringar. Det framgick, av den första upplagan, att den var obligatorisk och att man måste svara på frågorna men det framgick inte vad som skulle hända om man inte gjorde det. 

Eftersom jag undrade vad som skulle hända om jag ansåg de ekonomiskt närgångna och ej kreditrelaterade frågorna vara min ensak och inte svara på förhöret så ringde jag banken. 'Nej, nej det kommer inte hända något', försäkrade kvinnan i andra änden och hon kunde inte svara på varför man då inte var tydliga med det när man presenterar förhöret utan använder sig av begrepp som "obligatorisk" och "måste svara på". Jag citerade också hoten där banken med referens till förhöret tar sig rätten att inte utföra tjänster om man inte får "tillfredsställande svar" (se skärmdump och citat i del 1).
Inte heller detta kunde hon svara på men erkände att många kunder hört av sig och undrat.

I dag när jag tittar på internetbanken ligger förhöret kvar som en block mellan inloggning och kontoskärmen.

Problemet är att jag inte kommer till kontot utan att besvara frågorna, banken har alltså spärrat mitt internetkonto som läget är nu så kvinnan på telefon hade fel, något hände visst om man inte besvarade frågorna, man kom inte åt kontot, kan inte betala räkningar eller göra överföringar via datorn. Om kontot är blockerat också för bankomatuttag vet jag inte ännu.
Uppdatering 14-06-25: Bankomatuttag fungerar, likaså kortbetalningar. Internetbanken är fortfarande låst, kommer inte åt pensionsfonder och kan inte betala räkningar över datorn.

Jag gick som sagt igenom förhörets frågor och fann att de var minst sagt ingående. Man skulle uppge sysselsättning, vad man tjänar, och vad man använder kontot till, om man sparar och var pengar man sparar och sätter in kommer ifrån. Var man företagare ska man uppge bolagsform.
Kunden ska beskriva syftet med kontot, om enstaka betalningar görs och i vilket syfte. 
Dessutom skulle man besvara om man gör utlandsbetalningar eller tar emot pengar från utlandet och beskriva syftet med dessa och vilka länder det gäller.

Om även andra banker spärrar internetkonton för kunder som inte besvarar frågorna återstår att se, har inte hört något om detta hittills men går någon i bankbytartankar kanske denna serie om penningtvättslagens konsekvenser för vanligt folk kan vara upplysande.

Uppdatering 140703: Banken har lagt en avbryt-funktion i enkäten, så utan att besvara frågorna kan jag klicka avbryt och gå vidare till internetbanken. Detta skedde troligtvis runt månadsskiftet, inte otroligt att det skett efter en del klagomål då folk låsts ute från att betala sina räkningar, likt mig själv. Intentionen är att inte besvara frågorna så länge de inte är kreditrelaterade och förhoppningen är att vi är tillräckligt många som inser vikten av att inte samarbeta till att ge polisbefogenhet och ökad makt åt bankerna.

Uppdatering 140825: Enkäten är sedan några veckor, osäker exakt hur länge sedan, helt bortplockad och internetbanken fungerar nu som vanligt. Jag har inte besvarat några frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar