Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

måndag 29 januari 2024

Omvänd er och tro evangelium




 Inget en människa gör kan frälsa människan, bara tron på Jesus kan frälsa människan. Evangelium är en Guds kraft som frälser var och en som tror (Rom 1:16).

De frågade honom: "Vad skall vi göra för att utföra Guds gärningar?" Jesus svarade: "Detta är Guds gärning, att ni tror på den som han har sänt." Joh 6:28-29

Om någon därför säger dig att du måste "omvända dig från dina synder" för att bli frälst så ska du inte tro på dom, det står inte i Bibeln. Jesus har dött för alla synder, för alltid, och bara tro på detta, att hålla Jesu gärning; hans död och uppståndelse, för sann och fullkomlig, ger frälsning.

När de hörde detta, lugnade de sig och prisade Gud och sade: "Så har Gud skänkt också åt hedningarna den omvändelse som ger liv." Apg 11:18

Alla religioner och all avgudatro har gärningsläror. Eftersom evangeliet är helt motsatt religionernas gärningsläror är det helt nödvändigt att ändra sinne (omvändas), från den mänskliga och världsliga belöningsreligiositeten, till den fria Guds nåd i Jesus Kristus som kommer människan till del genom tron allena.

Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv. Joh 6:47

Hur blir det då med "våra" gärningar? Förtrösta på Jesu Kristi gärningar och tro Guds ord och löften (Joh 17:17).

Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag. Fil 1:6

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem. Ef 2:8-10

Kära barn, var på er vakt mot avgudarna. 1 Joh 5:21




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar