Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

lördag 30 december 2023

Vikten av att påminna oss om det allra viktigaste

Tidigare har bloggen tagit upp det extremt växande intresset för lögnfloderna i sociala medier. 

Precis som i vår tid hade det bland korintierna kommit in heresier som fått fäste (1 Kor 15:12). Paulus uppvisar i sina brev en insikt som många av oss fått med tiden, att det är helt nödvändigt för tron att upprepa evangeliets grund. Att upprepa evangelium är lika nödvändigt för själen som maten är för kroppen. Att upprepat och ofta ta del av Jesus Kristus och så få liv genom honom, annars utarmas vi och blir enkla rov för Satans många villfarelser, för han går runt som ett rytande lejon och söker någon att uppsluka (1 Pet 5:8). Och rovdjur söker inte de starkaste djuren i flocken utan svaga och sjuka individer. 

Samtidigt som vi tar del av Herren Jesus Kristus, korset och uppståndelsen; hans seger över död, synd, lag, Världen, Satan och allt som hör det stora fallet till, så är det viktigt att stå emot Världens växande floder av lögner och villfarelser, dess uppblåsta okunskaper och obefintliga visdom. Lögnerna förklär sig för att passa in i vår tro eller klär sig i vetenskapens smutsiga klädnad för att fresta kunskapsköttet och förnekar Gud, Guds ord och allt som är liv och sanning för att skapa tvivel. 

Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. Matt 7:15-20 

Hos Världen finns bara slaveri och död men Sanningen i Jesus Kristus har frälst oss och gjort oss fria tack vare Guds nåd genom tron (Ef 2:8-9) och gett oss verklig och sann frihet (Joh 8:36), från döden, synden, lagen och Världen och sanningen finns bara i Guds Ord (Joh 17:17) 

Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro. Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. 1 Kor 15:1-5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar