Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

söndag 24 december 2023

Född i ödmjukhet

Messias födelse och ankomst var profeterad på många ställen i det gamla testamentet och det judiska folket väntade på Messias i tron att han skulle bli en mäktig världslig kung ledd av Gud, en frälsning från det romerska förtrycket. Han föds i Bethlehem enligt profetian och får namnet Jesus. För världen är hans födelse inte konungslig såsom kungligheter föds utan tvärtom en födelse i armod och enkelhet, han föds på en plats där djuren hålls och lindas och läggs i ett tråg där djuren gavs mat. Men för oss som tror blev barnet i krubban en evig frälsarkonung som vi kan tro och följa, född i all himmelsk härlighet och ära, i all visdom och kunglig prakt. 

När de befann sig där var tiden inne då hon skulle föda. Och hon födde sin förstfödde son och lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom de inte fick plats i härbärget. I samma trakt uppehöll sig några herdar, som låg ute och vaktade sin hjord om natten. Då stod en Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de blev mycket förskräckta. Men ängeln sade: "Var inte förskräckta! Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren. Och detta är tecknet: Ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba." Och plötsligt var där tillsammans med ängeln en stor himmelsk här som prisade Gud:   

"Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, till människor hans välbehag." Luk 2:6-14


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar