Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

tisdag 12 december 2023

Sjuk i själen

Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Joh 6:35

Detta är en kort kommentar och utveckling med bakgrund hos Augustinus som skrev om sin själs-sjuka, sin tomhet och sin omvändelse och som gällt och gäller så många, inte minst i vår tid. För det som var exklusivt på Augustinus tid, hans exklusiva möjligheter som en person av högre klass att ta del av allt som Världen erbjöd, har de flesta i Västvärlden tillgång till och jagar idag. Därför är också så många sjuka, tomma och desperat sökande efter nya upplevelser och saker att fylla sin tomhet med eller att döva den med psykofarmaka, alkohol eller droger. En del söker andlighet men går fel och hamnar i andlighet som inte är av Gud och som inte hjälper. Augustinus hamnade fel i det andliga men fann till slut Gud. En del tror på utbildning, mänskliga kunskaper och filosofi men finner precis som Augustinus att också detta är tomhet.

Människan, som ännu inte tillåtit trons frö att få gro i sitt hjärta, upplever ofta en själs-sjuka, en tomhet inför Världens "nöjen", tillfälliga njutningar, materialism och en växande meningslöshet. Hur denna människa än fyller på med nya upplevelser, nya drömmar, mer pengar och nya saker så tycks avgrunden i själen bara bli större. Men trots lidandet i denna sjuka är det en gåva från Gud som har ett direkt samband med det frö som ropar på att få ljus, vatten och god jord att växa i. För det är många som är sjuka men få som känner till sin sjukdom och som vill bli friska.

Men på samma sätt som du inte vill åka till tandläkaren med en hjärtinfarkt så finns bara en läkare för denna dödliga själs-sjuka och det är Jesus Kristus. Han är tillgänglig dygnet runt, överallt och direkt. Om honom vittnar en sky av vittnen, i himlen och på jorden, att han botar oss och ger oss sann frid i våra hjärtan. I Jesus Kristus får vi förlåtelse för våra synder, löfte om evigt liv och Världens bördor lyfter han från våra axlar. Han leder oss in i Guds rike vars rikedom blir vår sanna skatt, outtömlig på välsignelser. Så vi som en gång jagade Världens tomhet har Gud vänt från Världen till sin Son och hans sanna rikedom.

Och Anden och bruden säger: "Kom!" Och den som hör det må säga: "Kom!" Och den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet. Upp 22:17

Och om du vill komma till Jesus och be en bön, be din egen bön, ärligt från hjärtat med dina egna ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar