Det är inte utan viss förundran som man betraktar hur avfallet föder extrem förstockelse och hur exponentiell effekten är. Skrämmande för många kanske, men det är som att återuppleva Israels besynnerliga extrema avfall och att få leva i en tid med bibliska dimensioner och proportioner. Skillnaden är bara att de fysiska avgudarna under Israels avfall var av sten, metall och trä, medan de idag är hemsnidade föreställningar och individuellt anpassade avgudar som har snidats efter den egna synden.
Det här gäller en bibelkurs som jag valde att titta närmare på.
Jag gick igenom de delar av materialet jag tyckte var viktigast att titta på och där jag tydligt skulle se vad skolan stod för. Jag valde att titta på temat; Bibeln och ett avsnitt som man kallade "Kvinnor i Guds rike", båda blev en förundrad resa i liberalteologins avfall.
Det var Bibeln som var första temat i kursen. Här dök det upp typisk liberalteologisk bibelkritik i en av de inledande presentationerna som tog upp Bibelns uppkomst och innehåll. Här lyfte man fram s k kontroverser och jag fick intrycket att fokus låg på att introducera tvivel på Bibelns sanning och ofelbarhet.
Efter att man gått igenom temamaterialet skulle bl a följande frågor besvaras:
Hur vill du att Bibeln skall påverka ditt liv?
Vad tänker du göra för att Bibeln skall få det inflytandet?
Individens vilja ställs i fokus. Det är den typiska liberalteologin som utgår från individens vilja och inte från Guds vilja, och tolkar Bibeln därefter, oberoende av vad som står i den.
Guds vilja och verk, hans ord, sätts åt sidan till förmån för individen.
Liberalteologins centrala budskap är just detta; Gud är sekundär eller enbart en glad farbror som ska se till att människans goda vilja för sitt eget liv uppfylls. Bara man inte mördar eller kritiserar ultraliberala idéer så har man stöd av Gud (oavsett vad som står i hans ord).
Det är inte goda människor (99% av mänskligheten) som ska anpassa sig till Guds ord, det är Guds ord och kyrkans "tolkning" som ska anpassa sig till den för stunden rådande profana och politiskt korrekta uppfattningen i varje ämne.
Feminism, och ganska radikal sådan, kom sedan i tema 11, "Kvinnor och Guds rike".
Flera liberalteologiska och feministiska ståndpunkter togs upp, återgivna av liberalteologer och ledande kvinnor som kritiserade könens respektive roll i kyrkan. Flera artiklar ur bl a tidningen Dagen fanns med i materialet där flera kvinnliga präster och församlingsföreståndare beskrev sina besvärliga karriärer i den mansdominerade kristna församlingen.
Utdrag ur en artikel där en kvinnlig föreståndare uttryckte sina svårigheter i livet:
I dag delar Charlotte erfarenhet med de flesta yrkesarbetande mammor. Hon är osäker på om hon gjorde rätt då hon ibland tvingades gå hemifrån medan sonen låg runt hennes ben och grät: Gå inte, gå inte mamma.
- Jag lät församlingen gå först. Oftast. Det är tråkigt att vår son i
dag inte är så förtjust i att gå till kyrkan.
Jag gick igenom de delar av materialet jag tyckte var viktigast att titta på och där jag tydligt skulle se vad skolan stod för. Jag valde att titta på temat; Bibeln och ett avsnitt som man kallade "Kvinnor i Guds rike", båda blev en förundrad resa i liberalteologins avfall.
Det var Bibeln som var första temat i kursen. Här dök det upp typisk liberalteologisk bibelkritik i en av de inledande presentationerna som tog upp Bibelns uppkomst och innehåll. Här lyfte man fram s k kontroverser och jag fick intrycket att fokus låg på att introducera tvivel på Bibelns sanning och ofelbarhet.
Efter att man gått igenom temamaterialet skulle bl a följande frågor besvaras:
Hur vill du att Bibeln skall påverka ditt liv?
Vad tänker du göra för att Bibeln skall få det inflytandet?
Individens vilja ställs i fokus. Det är den typiska liberalteologin som utgår från individens vilja och inte från Guds vilja, och tolkar Bibeln därefter, oberoende av vad som står i den.
Guds vilja och verk, hans ord, sätts åt sidan till förmån för individen.
Liberalteologins centrala budskap är just detta; Gud är sekundär eller enbart en glad farbror som ska se till att människans goda vilja för sitt eget liv uppfylls. Bara man inte mördar eller kritiserar ultraliberala idéer så har man stöd av Gud (oavsett vad som står i hans ord).
Det är inte goda människor (99% av mänskligheten) som ska anpassa sig till Guds ord, det är Guds ord och kyrkans "tolkning" som ska anpassa sig till den för stunden rådande profana och politiskt korrekta uppfattningen i varje ämne.
Feminism, och ganska radikal sådan, kom sedan i tema 11, "Kvinnor och Guds rike".
Flera liberalteologiska och feministiska ståndpunkter togs upp, återgivna av liberalteologer och ledande kvinnor som kritiserade könens respektive roll i kyrkan. Flera artiklar ur bl a tidningen Dagen fanns med i materialet där flera kvinnliga präster och församlingsföreståndare beskrev sina besvärliga karriärer i den mansdominerade kristna församlingen.
Utdrag ur en artikel där en kvinnlig föreståndare uttryckte sina svårigheter i livet:
I dag delar Charlotte erfarenhet med de flesta yrkesarbetande mammor. Hon är osäker på om hon gjorde rätt då hon ibland tvingades gå hemifrån medan sonen låg runt hennes ben och grät: Gå inte, gå inte mamma.
- Jag lät församlingen gå först. Oftast. Det är tråkigt att vår son i
dag inte är så förtjust i att gå till kyrkan.
Den troende ståndpunkten om könens roller, framkommer enbart i form av bibeltext i ett avsnitt i temat som hette "De svåra bibelorden". D v s de bibelord som tydligt talar om mannens och kvinnans gudagivna roller.
Detta är enligt bibelkursen "de svåra bibelorden".
Vad är det då som är så svårt? Ja, tydligen inte bara att erkänna den ordning som Gud instiftat utan också tro att Guds ord faktiskt är sant.
Jo för världen tror inte, eller snarare vill inte tro på Guds ord. Anledningen att homosexuella, feminister, giriga, äktenskapsbrytare och vad det nu kan vara, inte vill tro är att det inte passar deras livsstil och självskapade idé- och värdesystem som de inte vill förändra.
Och då saknar liberalteologen integritet och tro att stå emot massorna och galenskaperna och blir istället etter värre än de man vill ställa in sig hos. Oftast är det akademiker eller akademiska aspiranter som utgör den här konformistiska kategorin.
Så pass upp för dessa irrläror, kolla bibelkursen / bibelskolan och gå igenom kursprogrammet och kursmaterialet innan så du inte står i kursen och upptäcker det och missar studiestöd eller annat när du väljer att lämna kursen.
Detta är enligt bibelkursen "de svåra bibelorden".
Vad är det då som är så svårt? Ja, tydligen inte bara att erkänna den ordning som Gud instiftat utan också tro att Guds ord faktiskt är sant.
Jo för världen tror inte, eller snarare vill inte tro på Guds ord. Anledningen att homosexuella, feminister, giriga, äktenskapsbrytare och vad det nu kan vara, inte vill tro är att det inte passar deras livsstil och självskapade idé- och värdesystem som de inte vill förändra.
Och då saknar liberalteologen integritet och tro att stå emot massorna och galenskaperna och blir istället etter värre än de man vill ställa in sig hos. Oftast är det akademiker eller akademiska aspiranter som utgör den här konformistiska kategorin.
Så pass upp för dessa irrläror, kolla bibelkursen / bibelskolan och gå igenom kursprogrammet och kursmaterialet innan så du inte står i kursen och upptäcker det och missar studiestöd eller annat när du väljer att lämna kursen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar