Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

torsdag 16 november 2023

Lärarbrist? Vem ska man tro på?

 Ja, hur ska man egentligen förhålla sig till alla lärare i den kristna tron och till alla stridigheter som tycks vara det som förenar dom alla? Finns det någon av våra sentida, eller för den delen historiska, predikanter och lärare som inte utmålats som falska profeter och/eller ulvar i fårakläder? Det är en viktig fråga idag när avgudadyrkan innefattar upphöjda figurer inom kristenheten på vilka man förlitar sig och bygger sin tro och förståelse som väldigt ofta hamnar i falska läror.

Ja, Gud har egentligen ett enkelt och mycket tydligt svar på den frågan och det är en röd tråd genom Gudsordet. Vi ska tro på Gud och Guds ord, inte på människor (Joh 14:1). Det går hela vägen tillbaka till Edens lustgård och syndafallet där människan valde bort tron på Gud och trodde en annan; ormen, Satan. Det fortsätter med oavbrutna upprepningar genom Skriften och ända till Uppenbarelsebokens slut som varnar för att bryta med Ordets sanning.

Genom hela Skriften handlar allt om tron på Gud och Guds ord, en tro som genom samma Skrift pekar fram emot Jesus Kristus; Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna (1 Kor 15:3-4).

Jesus säger nämligen själv att vi ska helgas i sanningen och vägledas i sanningen av den Helige Ande. Det är ingen mänsklig lärare som Gud låter bo i oss.

Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. (Joh 17:17)

Det är när vi tappar tron på löftet att Gud själv ska både bevara och undervisa oss i sanningen som vi blir fara för rov, för falska läror och lögner. Det är detta som hela Skriften påvisar och som är tron i sin absoluta kärna: Tro Gud och tro på den som han har sänt; Jesus Kristus.

Det betyder inte att människor inte kan vara smorda med särskilda gåvor som innehåller lärande och att det inte kan vara oss till godo. Det betyder att vi i första hand litar på Gud och Guds ord och väger allt annat mot Gud och sanningen som är i Guds ord. När ormen så dyker upp och säger "inte har väl Gud sagt" kan vi säga; "Jo, det har Gud sagt och jag tror och litar till honom och inte till någon annan".

När vi sedan grundas i sanningen kan vi urskilja mellan sanning och lögn, det rena evangeliet från det förvanskade ordet.

Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er. Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom." Joh 14:15-21

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar