Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

onsdag 26 september 2018

Herren är med dig, du tappre stridsman!

För honom uppenbarade sig Herrens ängel och sade till honom: ”Herren är med dig, du tappre stridsman!”
Gideon svarade honom: ”O, min herre, om Herren är med oss, varför har då allt detta drabbat oss? Och var är alla hans under som våra fäder har berättat om och sagt: ’Se, har inte Herren fört oss upp ur Egypten?’ Nu har Herren övergett oss och gett oss i midjaniternas hand.” Dom 6:12-13

Det finns mycket som är tankeväckande i berättelsen om Gideon och detta är bara ett litet stycke. Jag skulle säga att berättelsen känns bortglömd, eller kanske är den bara undangömd.

För det slog mig hur slående aktuell Gideons motfråga är; ”O, min herre, om Herren är med oss, varför har då allt detta drabbat oss? Och var är alla hans under som våra fäder har berättat om och sagt: ’Se, har inte Herren fört oss upp ur Egypten?’ Nu har Herren övergett oss och gett oss i midjaniternas hand.” Dom 6:13








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar