Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

onsdag 5 september 2018

Den globala ekonomin vs den enda Vägens ekonomi




Det är intressant att följa miljödebatten och konstatera hur noga man undviker att diskutera de grundläggande systemproblemen eller att finna alternativ till något som bevisligen inte fungerar.
Mer av detsamma är heller ingen lösning, att hälla bensin på elden släcker den inte.
Det globala ekonomiska systemet och den s k Marknaden är en för världen helig ko som alltför få opponerar sig mot eller kritiserar.

Det nuvarande ekonomiska systemet har mycket snabbt utvecklats i västvärlden och fått en global spridning och stort inflytande över nationer och människor.

Systemets grundidé går ut på att ekonomisk tillväxt är ständigt nödvändig och att denna tillväxt är utvecklande. Den sägs utveckla mer och bättre produkter och teknik som sägs göra människors liv bättre. Människorna i sin tur ska konsumera dessa produkter för att generera tillväxt och jobb. Till detta läggs att Marknaden ska vara fri och så oreglerad som möjligt. Systemet är nyliberalism och det är en ekonomisk teori som slog igenom i Västvärlden under slutet av 80-talet. Detta idésystem har effektivt mässats i årtionden och slagit igenom mentalt hos många människor, genom politikers ständiga uttalanden om tillväxtens nödvändighet och genom en närmast hjärntvättande produktreklam tillsammans med propaganda från media och den politiska makten.

Baksidan är att denna ekonomi inte har en kristen etik.
Ojämlikheten, såväl global som inhemsk, ökar. De allra rikaste blir allt rikare och klyftorna och otryggheten i samhället ökar med alla de konsekvenser det får och som vi ser utspela sig idag.

Det ekonomiska systemet och överkonsumtionen förstör våra jordar, hav och vatten, utrotar djurarter och påverkar klimatet. Värst drabbas de fattigaste som direkt lever av jorden, havet och vattnen.

Jesus ger oss ett bättre alternativ; den kristna ekonomin, som handlar om enkelhet, förnöjsamhet och delande. Hur de kristna delar allt materiellt och uppmanas att dela med sig materiellt tas upp på flera ställen i Nya Testamentet.

Förnöjsamheten går hand i hand med villigheten att dela. Om jag är medveten om och trygg i att jag har det materiella jag behöver så kan jag lättare dela med mig och ta emot den behövande.

Människor samlar skatter på jorden för att dom inte litar på morgondagen.

Den kristne har inte den rädslan och otryggheten utan förtröstar på Gud som tillgodoser alla behov enligt sitt löfte.

Och i Jesus frigörs vi från samlandets ekonomi och förs in i delandets ekonomi.

"För där er skatt är, där kommer också ert hjärta att vara." Luk 12:34


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar