Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

måndag 24 september 2018

And then I let's go

Det här är ett ganska känt citat från det märkliga stora landet i väst och är citerat i en del böcker från samma land. 
Det var en svart baptistpastor som ska ha svarat följande på frågan hur i hela friden han kan ha så inspirerande och kraftfulla predikningar.

Så här svarade han:

I read myself full
I think myself clear
I pray myself hot
and then I let's myself go

I beskrivningar av denne (för mig åtminstone) okände baptistpastorn sägs han ha sett teologi som en abstraktion. Jag tänker mig denne man stående vid sin pulpet i en smockfull baptistförsamling i den svarta södern, en bullrande stämma som sjunger i andens visdom i en stegrande predikan som sköljer över lyssnarna och drar med dom in i lovprisning till Gud.

Här är ett sånt exempel med C.A.W. Clark (1914-2008), "Weep not for me". Om det är mannen med citatet vet jag inte.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar