Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

fredag 11 januari 2019

Frälsningsvisshet - i tron på Jesus, inte på oss själva



Här är en bra och kort, evangelisk utläggning som tar upp ett vanligt problem bland kristna.
Funderingar kring löftet om frälsning vänder ofta tankarna inåt, till jaget, den svaga människan och hennes alla brister - och där finner samvetet sällan beröm.
Problemet blir inte mindre av att modern kristendom ofta riktar fokus på jaget istället för en full förtröstan på Gud i Jesus Kristus.

Det är ett vanligt misstag vi gör och vi behöver ständigt påminnas om att det är den uppståndne Jesus Kristus som fullbordat allt, besegrat synden och döden för oss.
Det är den tron som frälser.

Vi ska lita och förtrösta på Gud och vad Jesus gjort och inte på oss själva.

Populärevangelikala nyteologiska slogans och talesätt ställs här mot Bibeln och den nedärvda rätta läran om frälsningsvissheten som lärts från apostlarna till Luther.

Ryan Reeves på Youtube har flera intressanta videor framförallt om kyrkohistoria.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar