Veckans ord

Ingen tänder ett ljus och gömmer det under ett kärl eller ställer det under en bänk, utan man ställer det på en ljushållare, så att de som kommer in ser ljuset. Ty inget är dolt som inte skall bli uppenbarat. Och inget är gömt som inte skall bli känt och komma i dagen. Luk. 8:16-17
scriptkoder.com

lördag 30 november 2024

25 söndagen efter Trefaldighet (Matt. 24:15-28: del av Jesu domstal)

 

När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det - då måste de som är i Judeen fly bort till bergen. Den som är på taket skall inte gå ner för att ta med sig det som finns i huset, och den som är på åkern skall inte vända tillbaka för att hämta sin mantel. Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten. Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma. Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.

Om någon då säger till er: Se här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. Jag har nu sagt er detta i förväg. Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte. Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara. Där den döda kroppen är samlas gamarna.  Matt. 24:15-28



Detta Jesu domstal har setts som två delar där den första delen handlar om Jerusalems och templets förstörelse och den andra delen om Jesu återkomst, två delar som också hör samman. Den verkar lite märklig eftersom Jesus knyter an första och andra delen med "om någon då säger till er", vilket vi normalt skulle förstå som att det handlar om samma händelse eller tid. Det kan alltså handla om det Studiebibeln (I, 1978) talar om i sin kommentar till v. 28, som gäller både den äldre tidens dom och den sista tidens; "Versen gick i uppfyllelse när Jerusalem förstördes, men skall få sin slutliga fullbordan när Jerusalem blir belägrat , strax innan Jesus kommer igen för att sätta sina fötter på oljeberget."

De kristna lär enligt traditionen ha hunnit fly Jerusalem till området öster om Jordan, till städer som Pella och Dekapolis-området, tack vare att de påmindes om denna profetia. Samtidigt är det viktigt att ha hela Matt. 24 och andra evangelietexter och dessutom att tolka detta tillsammans med Skriftens övriga profetior om de yttersta tingen och Jesu återkomst, hos profeterna, några av breven och Uppenbarelseboken. Men detta är inte nog eftersom det finns mycket som är kopplat till annat i Guds ord och man behöver studera hela ordet och förstå de sammanhang som varje ord rymmer.

Studiebibeln menar därför också att oreningen av templet, "förödelsens styggelse" profeterat av Daniel och som skedde genom Antiokus IV Epifanes, 168 år före Jesu födelse, ska ske igen. Detta kräver dock ett nytt tempel men vi kan notera att Jesus bara säger att det gäller "helig plats" och vi kan också fråga oss varför man vill se ett nytt tempel, eftersom templet hör judarnas offer och ritualer till och inte fyller någon funktion för förbundet i Kristus, hela världens eviga synd- och försoningsoffer. Tvärtom. Hebréerbrevet är en stark varning till kristnade judar att ägna sig åt "döda gärningar".

Vi kan också notera att tempelplatsen redan är vanhelgad genom de hädiska byggnader som står där idag, genom den religion som de representerar och vars hädelseverk saknar motstycke i människans historia. Ett minnesmonument över judarnas otro som också tjänar som varning till kristna länder att inte avfalla och erfara detsamma. Och detta ser vi ske i vår del av världen, avfall följt av invasion av Satans legioner och hur samhällen urartar och förstörs. 

Något människobyggt tempel är därför svårt att få ihop med frälsningen för vare sig hedningarna eller Israel (Rom. 9-11), eftersom Guds vilja är att judarna ska omvända sig till sin Messias, Jesus, inte att de ska återgå till sina gamla ritualer och traditioner enligt det gamla förbundet. Så är också vi frälsta utan tempel och av Guds lamm allena. Idag finns långtgående planer på ett tredje tempel i Israel och här ska man återigen börja offra djur och göra sådant som man gjorde i forna dagar i templet, vilket inte många kristna har förstått, inte heller vad det innebär. Samtidigt verkar Saudiarabiens kronprins för att ta bort fokus på Jerusalem som helig plats för sin religion. Judiska aktiviteter som tidigare varit otänkbara har därför den senaste tiden rapporterats utan större motstånd på tempelberget.

Vi kan också se hela Israel som heligt och inte minst Jerusalem, eftersom det är platsen för Jesu verksamhet, lidande, död och uppståndelse. Vi ser denna princip i 2 Mos. 3:5 och Jos. 5:15. 

Verserna i slutet av Matt. 23 och början av Matt. 24 är viktiga för att förstå det sammanhang ur vilket lärjungarnas fråga uppstår. Jesus har precis nämnt templet som "edert hus" och att det ska läggas öde och förstöras, varpå lärjungarna vill visa honom alla magnifika byggnader. Gud är inte längre i något stentempel utan i Kristus och de som genom tron tillhör honom. Han bor inte längre i tempel av sten, utan i omvända hjärtan av kött, i vilka han har skrivit sin lag. Vi kan alltså förvänta oss att Jesus besvarar just dessa frågor som ställs i v. 3. och att det handlar om templets och Jerusalems kommande förstöring, och händelser lika dessa som ska föregå hans återkomst. 

I detta kan vi också förstå att domen över Jerusalem och templet år 70 är god och helig och direkt kopplad till judarnas förkastning och dödande av Messias, den levande Gudens Son (se Matt. 21:28-44). Med detta i åtanke bör vi akta oss för att dra förhastade slutsatser om Guds avsikter i tempelbyggen som det nu flitigt pratas om. Istället bör vi ta Jesu och apostlarnas många uppmaningar till vaksamhet och de starka varningarna som hör till dessa, på största allvar. Judarna hade bildat sig en föreställning om den kommande Messias efter eget huvud. Tvärtemot vad alla judar hade lärt och trott kom inte Messias för att bli en världslig konung i Israel och för att kasta ut den ockuperande romerska makten, utan Jesus kom för att frälsa dem och hela världen från synden och så skapa frid mellan människa och Gud, att återskapa den ursprungliga relationen och besegra ondskan och döden för att slutligen ta sin boning bland de heliga. 


Huspostilla (utvalda stycken):

Den första syftar blott på tiden för Jerusalems förstöring, vilken skedde för flera hundra år sedan. Men vi kan likväl av den hämta en lärdom som tjänar oss både till tröst och nytta. Den kan nämligen lära oss, att vi skall hålla Guds ord kärt och dyrbart, och rätta vårt leverne efter det, eftersom Gud med så stor vrede straffat sitt eget folk för att de föraktat hans ord. Jerusalems förstöring var, såsom ni hörde på tionde söndagen efter Trefaldighetssöndag, en övermåttan jämmerlig händelse. [...]

Om denna Jerusalems jämmerliga förstöring skall det nu årligen predikas för våra församlingar, för att vi allesamman må noga betrakta det. Och vi skall då ge så mycket flitigare akt på, vad det kan ha varit för en synd, som förorsakat detta gruvliga elände, så att vi måtte lära oss att själva taga oss till vara för den. Ty det är lätt att räkna ut, att när Gud inte har skonat sitt eget folk, då det föll i synd, så skall han sannerligen inte heller skona oss, om vi inte tar oss till vara för sådana synder. [...]

Kristus namnger den i Luk 19:44, där han säger till Jerusalem: "De skall slå dig och dina barn i dig till marken och skall inte lämna kvar i dig sten på sten, därför att du inte förstod den tid då Herren besökte dig." Det vill säga: när Gud sänder sitt ord, och världen inte vill ta emot det utan förföljer det och trotsigt framhärdar i synden, det är just Jerusalems synd. Och på den måste följa förstöring och ödeläggelse. Man ser ju, hur trofast Gud var mot judarna. Han sände sina profeter, Johannes Döparen, ja, sin enfödde Son själv ävensom apostlama. Alla dessa bemödade sig om att visa människorna vägen till det eviga livet och lära dem att leva så här på jorden, att de måtte kunna ha ett gott samvete och få del i Guds nåd och välsignelse.

Men vad gör då Jerusalem, och för resten hela världen? Hon vill varken veta av eller höra talas om Herren Kristi salighet och lära. Utan hon ger sig till att dräpa inte bara apostlarna utan Guds egen Son, och tycker, att hon mycket väl kan vara honom och hans lära förutan, och bli salig ändå. [...]

Det gick på samma sätt med konungariket Israel. Därom säger profeten Hosea i 8:3: "Israel har förkastat det som är gott, därför skall fienden förfölja dem." Ty den som inte vill ta emot Guds nåd och ord, han måste förbli under Guds vrede. Det kan omöjligen vara länge utan måste sluta med ett stort fall. Detta är orsaken till att under tidens lopp så många riken och välden har fallit. Och det går så än i dag.

Därför borde vi aldrig släppa detta exemplet på Guds vrede ur våra hjärtan eller ögon, på det att vi med allvar måtte lära Guds ord, rätt lyssna till det och bättra oss därefter. Ty det är därför det blir predikat för oss. Men de som inte bättrar sig utan antingen förkastar eller förföljer Ordet, de må här lära sig förstå, vilken jämmer som skall komma över dem. Ty Gud översåg ju inte hos sitt eget folk med detta förakt eller denna förföljelseanda. Då skall du inte heller inbilla dig, att han skall ha överseende med det hos dig.

Vi ser ju, hur inte bara Juda och Israels rike och den heliga staden Jerusalem ligger i aska för sådana synders skull, utan vi har för våra ögon många länder i Europa och Asien, i vilka Guds ord rikligen har bott, men där sedan djävulen slagit sig ned och förhärjat allt. Där har människorna inte blott förlorat gods och lemmar utan också sina själar, ty Guds ord har alldeles vikit bort och där finnes inte längre varken dop eller nattvard i de trakterna. [...]

Detta är det första stycket, alltså att vi gärna skall höra Guds ord, bättra oss såsom det befaller och inte förakta eller förfölja det. Ty Gud straffar på ett så förfärligt sätt föraktarna eller förföljarna, men dem däremot som tar emot hans ord och är fromma, dem varnar han i nåd, beskyddar och räddar.

Det andra stycket är, som jag sade, en varning, som syftar på vår tid, ty det är denna som är den yttersta tiden. Herren börjar denna varningen med att säga: "Om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas." Detta är förskräckliga ord. Vi bör inprägla dem djupt i våra hjärtan och så mycket flitigare hålla oss vid Ordet. Ty här är det inte, såsom när det gällde Jerusalem, tal om krig och blodsutgjutelse, utan om en annan mycket större och svårare fara. Och den faran heter villfarelse, orätt lära och orätt gudstjänst. Genom sådant förspiller vi nämligen inte bara liv och lemmar utan också vår själ och vår salighet. Så säger Herren ju också, att om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst.[...]

Nu kunde det knappt behövas att göra skillnad på dem som falskt säger sig vara Messias och på falska profeter. Men emedan denna profetia stämmer så väl överens med historien, så kan man utan fara göra en sådan åtskillnad och säga, att de förra syftar på turkarna och deras lära, men de falska profeterna på påven och hans lära. Ty dessa två makter, turkarna och påven, är utan tvivel den rätte antikrist, för vilken Daniel, Kristus, Paulus, Johannes och andra apostlar har varnat oss.[...]

Därför varnar Kristus allramest för antikrist. Denne gör inte någon annan Kristus eller förnekar honom såsom turken. Men han visar genom falsk lära bort från den rätte Kristus till de skapade tingen och egna gärningar. [...]

Djävulen gör också under, såsom Kristus här betygar, oss till varning. Paulus kallar dem för lögnaktiga tecken, därför att genom dem blir lögner bekräftade och människor dras bort från sanningen och från ordet. Så talar turkarna än i dag om många underverk, som deras Muhammed gjort och ännu gör. Och det må så vara, att det till en del kan vara underverk. Men det är då sådana som inte Gud utan djävulen gör för att därmed bekräfta deras villfarelser. Likaså är alla kyrkor i påvedömet fulla med under och tecken. Det ena helgonet gör ett, det andra ett annat. Fastän man nu därvid ljugit med besked, och berättat mer än som verkligen hänt, så har dock ett och annat tecken skett. Ty Kristus säger själv, att de falska profeterna skall göra stora under och tecken, som skall tjäna till att förföra människor och få dem att antaga dessa lögner och villfarelser och hålla dem för sanning. [...]

Här må du besinna varpå den rätta läran vilar, ifrån vilken man inte får vika. Märk då väl: den rätta läran gör inte något annat, än att hon visar och på det rätta sättet framställer Kristus för dig, på det att du genom honom skall trösta ditt hjärta mot synd och död. Detta sker därigenom, att man lär oss att tro, att Kristus är sann, evig och allsmäktig Gud tillika med Fadern och den helige Ande, samt att han är kommen till oss människor på jorden, avlad av den helige Ande och född till världen av jungfru Maria. Vidare, att han dött på korset för våra synders skull, inte för sina egna, ty såsom sann Gud kunde han inte synda, utan för våra synders skull, på det att Gud genom hans död måtte bli försonad och vår skuld betalad, och vi genom Herrens Kristi uppståndelse från de döda komma till det eviga livet.

Alltså har Kristus oss till godo övervunnit synd och död, så att de inte skall kunna skada oss. Och nu sitter han på Guds högra sida, för att beskydda mot djävulen, benåda oss med sin Ande och bönhöra oss i allt det som vi behöver till kropp och själ och i hans namn beder om. Den som predikar så han predikar rätt om Kristus. Det stämmer också fullt överens med ordet. Därför behöver man därvid inte frukta för antikrist och hans lögner. Ty när denna lära rätt träffar ett hjärta, så driver den människan till att prisa Guds nåd och godhet, av hjärtat älska Gud och tänka på, hur hon skall kunna leva en så nådig Gud till behag. Så börjar hon att av hjärtat göra allt vad hon vet, att Gud har befallt och att akta sig för allt vad hon vet, att Gud har förbjudit. Sådana är rätta, fromma och heliga kristna, som genom tron har syndernas förlåtelse och förblir i Guds fruktan och lyder honom.

Därför förmanar Kristus oss så enträget, att vi skall hålla fast vid denna lära och inte låta intala oss något annat. Han lovar också, att han inte skall låta sig innestängas på någon särskild plats, utan att han vill vara och förbli hos oss överallt med sitt ord och sin nåd. Om fienderna är än så onda och mäktiga, skall det då inte kunna skada de kristna, som håller sig vid Kristi ord.

Detta förläne oss vår nådige Gud i himmelen genom sin helige Ande för Kristi, sin Sons och vår käre Herres, skull. Amen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar