Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

måndag 5 februari 2024

Sök HERREN som tröstar, stärker och uppbygger




Herren regerar i evighet,
    sin tron har han gjort till ett domarsäte.
Han skall döma världen med rättfärdighet,
skipa rätt bland folken med rättvisa.
Herren är en borg för den förtryckte,
en borg i nödens tider.
De som känner ditt namn förtröstar på dig,
ty du överger inte dem som söker dig, Herre.
Lovsjung Herren som bor i Sion,
    förkunna hans gärningar bland folken.
Ty han som hämnas blodsutgjutelser kommer ihåg dem,
han glömmer ej de betrycktas klagorop. Ps 9:8-13

En text att fundera över och tro på i en värld som faller allt djupare i kaos och all slags ondska, samtidigt som den kristne angrips av onda attacker i både det fysiska och andliga livet. Den onda Världen och tiden vill dra oss bort från Herren och evighetstanken. Det andliga livet är kanske inte alltid vad vi önskar att det vore; bönelivet och/eller bibelstudiet kanske inte fungerar eller så drabbas man av anfäktelser (Luther) där man behöver skilja mellan egen synd och Djävulens attacker. Och för den som älskar och fruktar Gud kan detta upplevas som plågsamt och allvarligt.

På nödens dag söker jag Herren, om natten är min hand uträckt och blir ej trött. Min själ vill inte låta sig tröstas. Ps 77:3  

Ofta finner vi oss själva bli väldigt små i allt detta, men det är inte nödvändigtvis av ondo. Vi minns ju; Gud är i full kontroll, överger ju inte dem som söker honom (Ps 9) och ska inte låta någon ryckas ur hans hand (Joh 10:28-30). 
Betänk Herrens ord till Paulus som nekas att bli fri från sin plågoande:
"Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet." 2 Kor 12:9

Psalmisten och själva livet i Herren Jesus lär oss att Gud har full kontroll och i tron på namnet Jesus Kristus finner vi sanningen i texten; HERREN regerar... dömer rättfärdigt och rättvist, är en borg i nöden, ett namn att söka och förtrösta på. Och när vi lever i den tron så lever vi av Guds nåd, oavsett Värld och Djävul. Alldeles oavsett vår egen svaghet och oavsett hur liten vår tro är.

Låt oss därför tro på dessa Herren Jesu ord och i tron fatta tag om och erfara dessa löftens uppfyllelse i våra liv:

Saliga är de som är fattiga i anden,
    dem tillhör himmelriket.
Saliga är de som sörjer,
    de skall bli tröstade. Matt 5:3-4







 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar