Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

tisdag 6 februari 2024

Jesus och tron allena i Johannesevangeliet


Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen. Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte. Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud. Joh 1:9-13

Omvändelsebegreppen (verbet metanoeo, subst. metanoia i olika böjn.) finns inte i Johannesevangeliet, värt att notera givet alla gärningsläror som lägger till massor av saker i omvändelsen. Istället skriver Johannes om tro, tro och åter tro och verbet för tro är  många gånger vanligare i Johannesevangeliet än i något annat evangelium eller bok i NT.


Nej, i Johannes hittar vi inget annat än vikten av tron på Jesu namn, d v s försanthållandet av den Jesus säger att han är; Guds Son, Messias Frälsaren och hans gärning här på jorden, hans liv, död och uppståndelse. I Johannes är den stora synden otron, medan frälsningen och livet är i tron allena. Till Jesu namn kan människor inget lägga och inget dra ifrån. Några utvalda verser där ordet tro ingår i Joh:

Om synd för de tror inte på mig. Joh 16:9

Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. Joh 3:18

Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom. Joh 3:36

För om ni trodde på Mose, så skulle ni tro på mig, för det var om mig han skrev. Joh 5:46

Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder. Joh 8:24

Under tiden han talade dessa ord kom många till tro på honom. Joh 8:30

Jesus svarade honom: "Gå i frid, din son lever."
Mannen trodde 
på Jesu ord och gick. Joh 4:50

Jesus svarade och sa till dem: "Detta är Guds gärning, att ni tror på den som han har sänt." Joh 6:29

Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på honom skall ha evigt livTy så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Joh 3:14-16

Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv. Joh 6:47

Jesus sade: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?" Joh 11:25-26.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar