Veckans ord

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Joh 10:27-28
scriptkoder.com

onsdag 1 december 2021

Sverige kan bli strömlöst

 

Många svenskar, inte minst politiker och etablissemanget har en övernaturlig tro på Sveriges förmåga att undvika katastrofer och allvarliga kriser. Coronakrisen visade detta med all önskvärd tydlighet.

Nu har ett nytt hot seglat upp och det är den svenska elkapaciteten som idag har stora problem, både med kapacitet och överföringsproblem.

https://www.tn.se/hallbarhet/nordiskt-elbrak-kan-trissa-upp-elpriserna-ytterligare/

Jag är redan förberedd för omfattande och långa strömavbrott, vilket inte många är. Det händer mycket nu på elmarknaden, både här hemma och i omvärlden och det ser inte bra ut för Sverige. Att Karlshamn som landets enda toppverk och den sista livlinan går "historiskt" hårt redan i september är illavarslande samtidigt som det finns en allvarlig konflikt mellan Svenska Kraftnät och övriga nordiska stamnätsägare som lett till att norrmännen strypt överföringen till Sverige. En inte helt ovälkommen konflikt för Norge som nu säljer om möjligt än dyrare el via sin nyinvigda kabel till Storbritannien.

Man kan tänka sig att Sverige ändå får el i en nödsituation, men det sker bara om det finns tillräckligt överskott hos grannarna och det är inte alls säkert under en kall vinter i nordeuropa. 

Katastrofal hantering av svenska politiker och myndigheter som till syvende och sist sätter människoliv i fara. Man räknar med att vi ska bli försörjda av grannarna vilket är helt oacceptabelt, vilket också grannländerna som vi har överföringsavtal med tycker. 

Detta att vi kan komma att uppleva allt svårare kriser är något vi inte ska förvånas över men samtidigt något vi kan behöva prata om på församlingsnivå. Det finns mycket man kan göra organisatoriskt för att förbereda på vad som kan komma att ske och hur man gemensamt och individuellt kan bemöta det.

Så tänk på att vi kan få blackouts och se till att du har vatten, värme, mat och belysning så att du klarar dig under ett längre strömavbrott och må Herren Jesus Kristus vara med dig. Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar