Veckans ord

Ingen tänder ett ljus och gömmer det under ett kärl eller ställer det under en bänk, utan man ställer det på en ljushållare, så att de som kommer in ser ljuset. Ty inget är dolt som inte skall bli uppenbarat. Och inget är gömt som inte skall bli känt och komma i dagen. Luk. 8:16-17
scriptkoder.com

måndag 11 november 2024

Al Jazeera skämmer ut svensk Public Service

 

  Av svenska massmedier högt hållna Al Jazeeras senaste propaganda-stunt är att spinna på den islamistiska konspirationstråden att sociala myndigheter i Sverige kidnappar muslimers barn. 

Public Service har under konflikten mellan Israel och Irans terror-proxies haft Al Jazeera som främsta källa och leverantör av information gällande konflikten, framförallt i Hamas-kontrollerade Gaza där Hamas enbart släppt in pro-Hamas media, vilka till största del utgjorts av Al Jazeeras personal. Detta som en strategi i det propagandakrig som terrororganisationerna framgångsrikt har fört vid sidan om utrotningskriget mot Israel. Tack vare publicister som svenska SR och SvT.

Al Jazeera ägs av staten Qatar som också finansierar Hamas och härbärgerar Hamas-medlemmar. Trots denna diskvalifikation av Al Jazeera som trovärdig källa har alltså svenska Public Service flitigt använt sig av denna källa under kriget i Gaza.

Trots Al Jazeeras många lögner om kriget i Mellanöstern och nu också en missvisande och felaktig dokumentär har alltså källkritiken inte varit på plats för att diskvalificera Al Jazeera som källa hos svensk Public Service.

SR och SvT har genom att strunta i källkritiska principer spridit vidare islamistisk propaganda vilket allvarligt bidragit till det islamistiska narrativet med skada både för det svenska samhället och för judar i Sverige och man har genom islamistisk propagandaspridning bidragit till pogromartade förföljelser. Nu avslöjas Al Jazeera även för den svenska befolkningen som matats med propaganda från det qatariska nyhetsorganet, via svensk Public Service.

Bloggen har tidigare varnat för kopplingen mellan svensk Public Service och Al Jazeera samt den journalistiska kollapsen inom framförallt Public Service och samhällsfaran med detta (läs här).

Därför behöver vi fortsatt be att Herren avslöjar och nedkämpar ondskans röster och krafter som vill förstöra vårt land.

Så här skrev bloggen 22:a oktober:

Dessutom stödjer sig SvT och andra ofta på Al Jazeeras rapportering. Al Jazeera ägs av staten Qatar som är en av Hamas största finansiärer och som också skyddar och härbärgerar tunga Hamas-medlemmar. Al Jazeera är alltså en Hamas-vänlig källa som inte håller för en källkritisk granskning, men bevisligen har Västvärldens vänsterorienterade massmedier frångått alla journalistiska och akademiska principer. 
Det har också rapporterats att flera journalister från Al Jazeera haft anknytning till Hamas och Islamiska Jihad, uppgifter som kommer från dokument som Israel hittat i tunnlar och Hamas-högkvarter i Gaza.

lördag 9 november 2024

23 söndagen efter Trefaldighet (Matt. 22:15-22 - om skatt till kejsaren)

 


Då gick fariseerna och överlade om hur de skulle kunna fälla honom för något som han sade. De sände till honom sina lärjungar tillsammans med herodianerna, som skulle säga: "Mästare, vi vet att du är ärlig och ger en rätt undervisning om Guds väg och inte tar parti för någon utan behandlar alla lika. Säg oss nu: Vad anser du? Är det tillåtet att betala skatt till kejsaren eller är det inte tillåtet?" Jesus märkte deras ondska och frågade: "Varför försöker ni snärja mig, ni hycklare? Visa mig det mynt som man betalar skatten med." De räckte honom en denar, och han frågade dem: "Vems bild och inskrift är detta?" De svarade: "Kejsarens." Då sade han till dem: "Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud." När de hörde detta, blev de mycket förvånade. Och de lämnade honom och gick sin väg.  Matt. 22:15-22



Jesus upptäckte alltid fariséernas försök att snärja honom med frågor och utmaningar för att kunna ställa honom inför rätta. Men det är första gången i evangeliet som Jesus direkt konfronterar fariséerna för att de ville snärja honom. Jesus konfronterar dem med orden; "Varför försöker ni snärja mig, ni hycklare?"

Hycklare på grekiska är hipokrites, ur vilket engelskans hypocrite kommer. Grekiskans hipokrites betyder skådespelare och syftade i det antika Grekland på teatrarnas skådespelare, människor som alltså utgav sig för att vara något de inte var. Jesus använder ofta detta uttryck om de skriftlärda och fariséerna. 

Fariséerna utgav sig för att vara rättfärdiga, eller rättfärdigare än andra, vilket de inte var. Tvärtom visar Jesus upprepade gånger på deras orättfärdighet och på deras skådespeleri, deras hyckleri. Vid detta tillfälle med skatten till kejsaren försöker man sätta Jesus i en omöjlig sits, att antingen säga att man ska eller inte ska betala skatten till den romerske kejsaren. Svarar Jesus nej får han stå till svars som uppviglare inför den romerska makten och svarar han ja kommer han att bli avvisad av folket som hatade romarna. Notera också med vilket lömskt smicker (återigen skådespeleri) man kommer inför Herren och att man inte kommer själva utan i feghet skickar sina lärjungar.

Men Mästaren bekymrar sig inte. Han är konungars Konung och herrarnas Herre och har visdomen som namn. Han vänder, som Luther säger, fariséernas svärd mot dem själva. De gav inte Gud vad som tillhörde Gud genom att de helt enkelt inte trodde och levde enligt Guds ord och befallning utan hade istället ritat ihop åt sig egna texter och egna läror efter vilka man levde. De var så vilseförda av sina egna läror och därför så ytterligt utlämnade till ondskan att de t o m skulle komma att döda den utlovade Messias. Och några få decennier senare ligger både de själva slagna och Jerusalem och templet i ruiner.

Och de var inte heller begränsade av den romerska makten att utöva sin religion som om de skulle haft detta att klaga över, vilket i så fall vore legitimt och en gudfruktig klagan. Nej, det var deras stolthet som judar som gav dem en törntagg i köttet, i det att de tvingades leva under romersk ockupation, Guds eget folk kuvat under vämjeliga hedningar och deras förskräckligt höga skatter. Och samtidigt som de ville ha sitt eget utlovade rike så ville de inte ha sin Konung och Messias, vilket inte alls går ihop. 

Det är en lärdom till oss att inte bli skådespelare i tron. Att istället tro och hålla fast vid Guds ord av hela vårt hjärta, av hela vår själ och av hela vårt förstånd. Att inte tänka på det som tillhör världen utan ge kejsaren och världen sina värdelösa penningar och Gud vad som tillhör Gud och hålla fast vid den rikedom som inte rostar bort och som förblir i evighet: Jesus Kristus, Herre och Konung för alltid.

Huspostilla:

Nu vill Herren här också erinra judarna, att de inte skall väsnas för att de förlorat sitt rike och kommit under romarnas välde. I stället skall de tänka på sitt skuldregister och därvid påminna sig, att de alls inte gett Gud vad de varit skyldiga att ge honom, och att de därför bör hålla till godo med vad de får. [...]

Därför skall du också ge Gud, vad Gud tillhör. D.v.s. du skall tro på Jesus Kristus, höra det heliga evangelium, och taga emot det samt hålla dig vid Guds fruktan och bud. Var barmhärtig, vänlig, tålig. Sådana offer skall du ge Gud. Därmed vill han låta sig nöja. [...]

Gud förläne både vår överhet och oss sin nåd, att vi på ömse sidor måtte ge Gud, vad vi är honom skyldiga. Då skall även det andra ordna sig väl, så att vi ger kejsaren, och han nöjer sig med, vad honom tillhör. Så skall vi tillbringa vår tid här på jorden i ett stilla fridsamt och Gud behagligt leverne och sedan genom tron på Kristus bli evigt saliga.

Det förläne oss vår käre Herre Gud genom Kristus, vår Herre, och den helige Ande. Amen.





fredag 8 november 2024

Jesus skiljer kristen tro från världens alla religioner

 

   Vad skiljer den kristna tron från alla andra religioner? Och hur visar detta att den kristna tron är den enda tron som leder till en levande, verklig och sann Gud och till frälsning?

Det alla andra religioner, buddhism, hinduism, islam etc., har gemensamt är att man ska frälsa sig själva genom olika ritualer och gärningar. Genom olika handlingar ska man blidka sina nyckfulla gudar och leva på ett sätt som religionen föreskriver för att bli en bättre människa och komma till ett paradis med jungfrur och vin, ett högre tillstånd eller vad det nu kan vara. 

Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder. 1 Joh. 4:10 

Den kristna tron är den enda tron där Gud är den som själv griper in och räddar människan i vetskap om att människan är hopplöst förlorad, oavsett vad hon tar sig till. Det är den enda tron som visar en kärleksfull, sann, god och rättfärdig Gud som själv tar på sig människans oförlåtliga synder och själv tar på sig straffet för människans synder, och det straffet är döden. Det straffet betalade en ostrafflig och syndfri judisk man från Nasaret i Galiléen som hette Jesus, en gång för alla på korset. Han var den utlovade Messias, Guds Son, som kom till jorden för att var och en som tror på honom ska räddas och friköpas undan Guds rättfärdiga och rättvisa dom (Matt. 16:16; Mark 10:45Joh. 5:24Rom. 5:9; 1 Tess. 5:9).

Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre. Rom. 6:23

Evangeliet om Jesus visar oss den sanne Guden genom Jesus Kristus som i allt var barmhärtig och god och som alltid talade sanning, oavsett hur chockerande sanningen var för hans samtid och oavsett hur hatad Jesus blev för att han gjorde Guds gärningar och talade Guds ord.

Den kristna tron är den enda tron som erbjuder frälsning och evigt liv utan att vi förtjänar det och utan att vi behöver göra något för att få ta emot Guds gåva i Herren Jesus. Den gåvan visar den ende sanne Guden, den levande Guden och hans Son, Jesus, den utlovade Messias och hela världens frälsare, för var och en som tror. En gåva som bara kan tas emot i tro, inte genom gärningar. (Ef. 2:8-9)

Du kan inte frälsa dig själv och du känner inte den levande Guden, oavsett hur religiös du är och oavsett vad du gör så hör inte Gud dig eftersom du är andligt död utan Jesus Kristus. Frälsningen och gemenskapen med Gud kan bara fås genom Jesus som frivilligt dog för dina synder på korset. Bara Gud själv kunde övertäcka världens synder, dina och mina, och det gjorde han genom att sända sin Son till att födas av en kvinna som människa bland människor, som sann Gud och sann människa för att betala för oss och våra synder, på lidandets och dödens kors som försoning mellan människa och Gud. (Joh. 10:17-18)

Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

Bara han, Jesus, såsom sann Gud och sann människa, kan försona Gud och människa i sig själv. Han vandrade på jorden och var ställd under Mose lag som alla judar men utan synd, underbar i råd och full av nåd och sanning. Han gjorde vad vi inte kan göra, leva ett perfekt och syndfritt liv, ett liv fyllt av kärlek, nåd och sanning inför den levande Guden. Därför kunde och ville han också ta vårt straff på sig själv och lida döden och straffet i vårt ställe, för att försona oss med Gud och rädda oss undan Guds kommande dom. (Joh. 1:14-18; Gal. 4:4-7)

Tar du emot den gåvan får du del i alla Guds löften och den helige Ande som gåva. Anden hjälper dig och helgar dig så att du kan leva i Guds vilja och växa i Herren Jesus. Men tar du inte emot gåvan som Gud räcker fram åt dig så har du nekat Guds Son, Jesus, som Gud offrade och som själv valde att offra sig för dina synder. Straffet är evigt och så allvarligt att Gud har gjort allt för att rädda dig från det. (Joh. 3:18; Apg. 2:38; Rom 1:18; 2:5; 1 Pet. 4:17)

 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Joh. 3:16

Se nu hur gåvan, Guds nåd i Jesus, är uträckt till dig. En gåva du får ta emot genom att bara tro på att det är sant, att Jesus dog för dina synder och att han uppstod på den tredje dagen för att du ska få evigt liv i Guds eviga rike, där ingen död eller ondska, ingen orättfärdighet, ingen sjukdom och inga tårar längre ska finnas.

Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta. Upp. 21:4

Se till att du kommer dit och inte till evigt straff. Omvänd dig från dina föreställningar och tro på Jesus som vill rädda dig från elden som aldrig slocknar och som gett sitt liv för ditt. I honom har du alla Guds välsignelser och löften i detta livet och i evighet. Dröj inte och sätt inte din eviga frid i fara. Bedra inte dig själv. Det finns ingen medelväg eller annan väg. Ta emot Guds gåva och tro på Jesus.

onsdag 6 november 2024

Trump krossar Demokraterna och Harris i USA:s presidentval - kort analys

 




   Med 277 elektorsröster konstaterade i skrivande stund har Trump vunnit presidentvalet i USA. Segern ser ut att bli historiskt stor givet hur rösträkningen ser ut i nuläget.

Trots att Demokraterna kallat in massivt stöd från USA:s största kändiselit och en massiv mediamajoritet och mediapropaganda misslyckades Demokraterna återigen att få en kvinna på presidentposten, för andra gången. Även Hillary Clinton besegrades av Trump 2016, trots valundersökningar som visade att Clinton skulle vinna. Även valundersökningarna denna gång visade på ett jämnt val, också detta visade sig vara långt från verklighetens valutgång.

Demokraterna har tappat arbetarna i USA och tillsynes också kontakten med amerikanernas verklighet och ses alltmer som ett elitistiskt och verklighetsfrånvänt överklassparti med tilltagande radikala vänsterliberala värderingar och s k woke-agenda.

Samtidigt har Republikanerna kapitaliserat på detta och lyckats fånga inte bara arbetare utan också ett större stöd än normalt från USA:s etniska minoriteter.

Även teorin från amerikansk massmedia att kvinnor och aborträtten skulle avgöra valet till Harris fördel har kapsejsat. Demokraterna kan nu tvingas att överge den radikala vänsterideologi som infördes med Obama och gå tillbaka mot mitten. 

Intressant är att Amish-befolkningen i viktiga vågmästarstaten Pennsylvania (som Trump vann) kan ha spelat en stor roll. Amish som normalt inte röstar eller vill delta i politiken men som i detta val gått man ur huse. Och det återstår att se om kristna ledare lyckades mobilisera kristna och om vi kommer få några undersökningar av detta, något som diskuterades i förra blogginlägget.

tisdag 5 november 2024

Val i USA - bloggen delar några fakta och tankar

 


Visste du att Kamala Devi Harris andranamn, Devi, är hindi/sanskrit och betyder "gudinna"?


Är Kamala Harris pappa verkligen en marxist? 

Ja, faktiskt visar det sig att Donald Trump hade rätt när han i valdebatten påstod att hennes pappa är marxist. Som ekonomisk professor har han haft en tydligt och öppet marxistisk syn på ekonomi och samhälle. Trump anklagade också Kamala Harris för att vara upplärd av pappan och att "alla vet att hon är marxist". Själv säger hon att hon står bakom kapitalism och fria marknader.

Har Kamala Harris uttalat sig negativt om kristna?

Under ett uppmärksammat rally sa Harris att kristna hade kommit till fel ställe efter att någon ropat att "Kristus är Herre" i samband med ett eldigt tal hon höll om kvinnors aborträtt. Harris svarade: "Oh, you guys are at the wrong rally", varpå publiken jublar och skrattar. Harris-kampanjen har också gjort en märklig video där katoliker framställs väldigt negativt i anslutning till den s k "Smith-middagen".

Hur rättssäkert är det amerikanska valet?

Det ligger trots allt något i republikanernas kritik av USA:s valsystem. En oberoende studie visade att USA hade det sämsta valsystemet bland västerländska demokratier. Ett grundproblem är att olika stater har olika system och regler för röstning och vissa delstater har sämre kontroll och reglering. En rad delstater har sedan förra valet infört förändringar och regelskärpningar. Särskilt kritiskt blir det om fel uppstår i s k vågmästarstater och/eller om resultatet är jämnt. I det supertäta valet mellan Bush Jr. och Gore fanns det tveksamheter i vågmästarstaten Florida varför man ville ha en omräkning. HD nekade och Bush vann valet. Får vi ett jämnt valresultat kan vi räkna med rabalder och rättsprocesser.

Hur ser röstandet ut bland religiösa och icke-religiösa ut i USA?

USA har lågt valdeltagande, 66% förra valet, högsta siffran på 120 år. 85% av ateister och 78% av agnostiker, samt en majoritet av röstande i andra religioner än kristendomen i USA röstar på Kamala Harris

Kristna, och framförallt evangelikala kristna, röstar ofta republikanskt men ca 32 miljoner kristna i USA röstar inte alls, enligt en aktuell studie. Det har orsakat en massiv kampanj bland församlingsledare i USA för att få fler kristna till valurnorna vilket kan avgöra valet till Trumps fördel. Många kristna i USA är kritiska till Trump som person och ogillar hans historik och beteende, utöver att många kristna av princip inte röstar. Trumpkampanjen, framförallt det kristna ledarskapet, har svarat på kritiken med att politiken är viktigare. Valresultatet kan mycket väl bli ett mått på hur man lyckats att mobilisera bland församlingarna.

Stämmer det att den nuvarande Biden-administrationen orsakat en värre situation för kristna i Nigeria?

President Biden tog 2021 bort beteckningen på Nigeria som särskilt angeläget gällande religionsfrihet. En beteckning som den tidigare Trump-administrationen antagit som särskilt angeläget p g a bristen på religionsfrihet och svår förföljelse av kristna, vilket innebar en rad restriktioner för Nigeria och press på Nigerias regering att agera. Denna press upphörde alltså när Biden tog bort klassningen.

 Islamister i Nigeria har dödat, fördrivit och förföljt ca 14 milj. kristna i Nigeria, varav minst 52 000 har dödats. 3,5 miljoner kristna bönder har fått sina gårdar och sina marker stulna. CBN har nyligen gjort ett reportage om Nigeria och tittaren kan notera att ingen FN-logga syns på tält eller någonstans i filmmaterialet från flyktinglägren. Inte heller förekommer någon rapportering inom västerländsk mainstream-media om det pågående folkmordet i Nigeria (se länk; genocide watch).

Vad spelar valet för roll för kristna och för världen?

Vi ser en hårdnande maktkamp i Västvärlden mellan progressivt liberala och konservativa värden där de konservativa ofta kopplas till kristen värdegrund. Samtidigt präglas Västvärlden av svagt och desorienterat ledarskap (mycket likt det som föregick Västroms fall) vilket triggar globala tronpretendenter, diktaturer och islamister att avancera och söka ta över den globala dominansen. Och vi ser den kristna kyrkan förföljas svårt, med understöd av Västvärldens och FN:s tysta medgivande. Världen och Västvärlden står och väger i detta och vi kommer se en tippning åt endera hållen med tiden. Valet kan bli en viktig milstolpe i åt vilket håll denna utveckling går.

Låt oss be för amerikanerna och för att Guds och inte människors vilja sker i USA och i hela världen och be för våra förföljda syskon i Herren Jesus.


Källor:

https://www.telegraph.co.uk/us/politics/2024/09/25/kamala-harriss-marxist-professor-father/

https://www.youtube.com/watch?v=Wo-3p2uns6Y&t=38s

https://www.youtube.com/watch?v=0fT98PV3Bm0

https://www.hks.harvard.edu/publications/why-american-elections-are-flawed-and-how-fix-them-0

https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/09/09/white-protestants-and-catholics-support-trump-but-voters-in-other-us-religious-groups-prefer-harris/

https://www.arizonachristian.edu/wp-content/uploads/2024/10/CRC-Release-Pre-Election-1-Oct-12-2024-Final.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=-Ct2U1RI0OY (CBN News ang. Nigeria, 241102)

https://www.genocidewatch.com/single-post/nigeria-genocide-emergency-january-2024

https://www.aei.org/op-eds/why-does-biden-treat-christians-with-disdain/

https://www.hudson.org/religious-freedom/why-biden-administration-overlooking-nigeria-jihadi-attacks-christians-lela-gilbert








lördag 2 november 2024

22 söndagen efter Trefaldighet

 

Då gick Petrus fram och frågade Jesus: "Herre, hur många gånger skall min broder försynda sig mot mig och få min förlåtelse? Upp till sju gånger? Jesus sade till honom: "Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju. Därför är himmelriket likt en kung som ville ha redovisning av sina tjänare. När han började granskningen, förde man fram till honom en som var skyldig tio tusen talenter. Eftersom han inte kunde betala, befallde hans herre att han och hans hustru och barn och allt vad han ägde skulle säljas och skulden betalas. Tjänaren föll ner för honom och bad: Ha tålamod med mig, så skall jag betala dig alltsammans. Då förbarmade sig tjänarens herre över honom och gav honom fri och efterskänkte hans skuld.

Men när tjänaren kom ut, träffade han en av sina medtjänare, som var skyldig honom hundra denarer. Han tog fast honom och ville strypa honom och sade: Betala, vad du är skyldig! Hans medtjänare föll då ner och bad honom: Ha tålamod med mig, så skall jag betala dig. Men han gick inte med på det utan gick och lät sätta honom i fängelse, tills han hade betalat vad han var skyldig. När hans medtjänare såg vad som hände, blev de mycket upprörda och gick och talade om alltsammans för sin herre. Då kallade hans herre honom till sig och sade: Du onde tjänare! Hela skulden efterskänkte jag dig, därför att du bad mig. Borde inte du också ha förbarmat dig över din medtjänare, liksom jag förbarmade mig över dig? Och i sin vrede överlämnade hans herre honom till fångvaktarna, tills han hade betalt allt vad han var skyldig. Så skall också min himmelske Fader göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter sin broder." Matt. 18:21-35




   Texten kallas ofta för "liknelsen om den obarmhärtige tjänaren" och är ett svar på Petrus fråga som i sin tur ställs efter att Jesus förklarat den kristna interna rätten i v. 15-20. Liknelsen handlar om vår skyldighet att förlåta våra medkristna i Herren Jesus. Att det är just våra medkristna framgår av orden "broder", "tjänare" och "medtjänare". De gudlösa är inte Guds tjänare och inte heller våra bröder eller medtjänare. Bröder blir vi endast i Herren Jesus Kristus, då vi får en och samme Gud och Fader. 

Vi har i andra stycken i Jesu evangelium lärt att vi ska förlåta "människorna deras synder" för att själva få förlåtelse (Matt. 6:15). Ty med det mått vi mäter ska det mätas upp åt oss. Samma princip gäller också våra medtjänare i Herren. Dessa är vi var och en skyldiga att förlåta om de förbrutit sig mot oss, och precis som Gud förlåter oss varje dag för Jesu Kristi skull finns ingen gräns för förlåtelsen som vi därför är skyldiga att ge andra.

Petrus vet alltså redan detta, att vi ska förlåta människorna vad de gjort mot oss, från Jesu tidigare undervisning. Hans fråga ställs nu specifikt om förhållandet mellan bröder i Herren och är en följdfråga på vad Jesus säger om förlåtelse mellan bröder i föregående verser. Det är en bra fråga som Petrus nu söker klarhet i, eftersom det fanns en gammal rabbinsk, utombiblisk, föreställning om att man tre gånger skulle förlåta, alltså en begränsning av antalet gånger. Petrus tar nu till i "överkant" och undrar om han skulle förlåta sin broder "ända upp till sju gånger".

Men Jesus är konsekvent också här och vi ser hur principfast Gud är, vilket vi ska glädja oss över eftersom vi, till skillnad från världens flytande etik och moral, då får stor och tydlig klarhet i Guds vilja. Vi ser tydliga och fasta moraliska och logiska principer och principen här är barmhärtighetens princip (ex; Matt. 5:7):

Saliga är de barmhärtiga, de skall få barmhärtighet.

Därför bör vi alltid, när vi dagligen ber Gud om förlåtelse för våra synder, tänka på världens människor, och medtjänare som försyndat sig mot oss i tankar, ord eller gärningar, oss vetande eller ovetande. Mycken synd mot oss kan ske i det fördolda, att man tänker, talar handlar illa mot oss bakom våra ryggar. Mycken synd mot oss kan därför samlas på en syndares huvud oss ovetandes vilket ställer syndaren i omedelbar fara för straff.
.
Därför ber vi "Förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro." Eftersom vi ber Gud om förlåtelse för det vi vet och det vi inte vet att vi gjort fel, så ska det också vara när vi förlåter "dem oss skyldiga äro", d v s allt vad människor felat gentemot oss, allt ska vi förlåta dem, utan gräns eller begränsningar. Guds vilja är att ingen människa ska gå förlorad och det måste också vara vår vilja om Guds Ande bor i oss.

Samtidigt som det är en förlåtelse "av hjärtat" (v. 35) är det ingen lättvindig förlåtelse. Och kanske just för att förlåtelsen inte är lättvindig är den också av hjärtat. Så bör vi förstå att synd begången mot oss är det vi som förlåter och att det är synd också mot Gud och synd som Gud har bokfört. Därför bör vi med insikt om allvaret be för de som gör illa mot oss och för deras omvändelse och välsignelse. Men som sagt, det ska inte vara en lättvindig förlåtelse utan vi ska förstå allvaret och den fruktansvärda fara en sådan syndare lever under. Synd mot en annan människa är inte bara en synd mot den människan utan också mot Gud.

Har vi den bönen så har vi en rätt förståelse av denna bönedel i Fader vår och kan vi be detta av hjärtat, i Ande och sanning, med förståelse för allvaret och faran för syndaren, så vet vi att vi är i Herren och i helgelsen och att Guds och Kristi Ande bor i oss (Joh. 14:23). Så förstår vi i förlängningen av denna barmhärtighetens gudomliga logik att budet om att be om förlåtelse och att själva förlåta andra också är en trons spegel. Och har vi inte detta Kristi hjärta så kan vi be om det och Herren ska höra och vilja ge oss vad vi behöver och ber om när vi ber i tro. Trons bön är en tillit och visshet om denna Guds goda vilja gentemot oss, att han genom den helige Ande ska utföra sitt verk i oss.

Denna trons spegel är mycket viktig och om vi i detta hittar fel så är vi i fara, eftersom oförmågan att förlåta kommer av köttet och vreden av att ha blivit kränkta, som Herren själv säger i Matt 5:22. Så får det under inga omständigheter vara utan vi måste utbe denna Guds vilja med oss i Herren Jesus, att bli förlåtande gentemot människornas små skulder till oss för att vår Herre förlåtit oss vår obetalbara skuld som han själv efterskänkt oss och betalt på lidandets och dödens kors.

Jesus befaller oss i Joh. 15:17:

Och det befaller jag er att ni skall älska varandra

Huspostilla, utvalda stycken (hela bör läsas)

Petrus hade frågat Herren, hur han borde förhålla sig, om hans broder syndade mot honom, hur ofta han borde förlåta honom, och om det kunde räcka med sju gånger. Då svarar Herren honom: "Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju." Det betyder, att bland kristna skall syndaförlåtelsen inte ha något mått eller någon gräns. Den ene skall alltjämt förlåta den andre och akta sig för att hämnas. Ty hämnden tillhör Gud ensam. Och man skall låta honom behålla sitt majestät och sin makt oförkränkt. Det är detta som hela denna liknelsen bevisar. [...]

Därför angår denna befallning inte den yttre ordningen här i världen, där det, som sagt, finns olika ämbeten och personer. Utan den gäller himmelriket, i vilket vi alla är jämlikar och har blott en enda herre över oss, av vilken vi alla skall njuta denna förmån. Detta himmelrike tar sin början redan här nere på jorden. Det kallas med ett annat namn för den kristna kyrkan på jorden, och i den regerar Gud med sitt ord och sin Ande. [...]

Men varför vår Herre Kristus vill ha det så, det visar han klart och med flera skäl i liknelsen om de två tjänarna och konungen.

Det första skälet är, att vår käre Herre Kristus vill, att hans kristna skall tänka på vilken nåd Gud har bevisat dem, då han likväl, om han velat, haft så många och stora anledningar att straffa oss och tillfoga oss allt ont. Men eftersom vi nu, utan vår förskyllan eller värdighet, fått röna barmhärtighet, så bör vi förhålla oss på samma sätt mot vår nästa. [...]

Detta är nu vår lära, som vi, Gud vare lov, har rätt och ren i våra kyrkor, nämligen att vi får syndernas förlåtelse, evig rättfärdighet och evigt liv endast genom tron på Kristus, d. ä. genom Guds nåd och barmhärtighet. Detta ser vi på tjänaren, som är skyldig en så stor summa, men får den efterskänkt av nåd, utan förtjänst och utan någon god gärning, blott därför att han håller sig till nåden och ber om det. [...]

Kort sagt, hela denna predikan går ut på att Gud vill förlåta oss och alldeles för intet ta oss till nåd och efterskänka all vår skuld. Om denna nåd påminner Herren oss här, för att vi skall förhålla oss på samma sätt emot varandra och i allt visa varandra välvilja och vänlighet och inte räkna för noga med vår nästa. Då beter vi oss såsom kristna, vilka fått nåd och som därför också bör bevisa nåd mot var och en. Detta är det första skälet som Herren här anför, och därmed vill han lära oss vilket som är den rätta vägen till salighet, på det att vi måtte få nåd och syndernas förlåtelse.

Det andra skälet är detta: Herren vill att vi skall rätt bedöma och väl överväga den skada och oförrätt som tillfogats oss av andra. Vi skall då finna, även om vi väger med guldvikt, att skulden som vi har till vår Herre Gud förhåller sig till det som vår nästa är skyldig oss, så som tiotusen pund till ett hundra penningar. Detta skall då beveka oss, att när Gud efterskänkt oss en så stor summa, vi å vår sida inte heller räknar så noga med nästans lilla skuld, utan låter den gå genom sållet och är benägna till vänskap. [...]

Lägg edra synder i en vågskål och er nästas i den andra, och gör så som eder himmelske Fader har gjort med edra många och svåra synder. Då är ni rätta kristna.

Det tredje skälet ligger däri att Herren i liknelsen kallar oss allesamman för tjänare. När samme tjänare, säger han, kom ut, träffade han på en av sina medtjänare, som var skyldig honom hundra silverpenningar Även detta bör beveka oss till nåd och avskräcka oss från att hämnas. Ty vi är alla blott tjänare och har samme herre över oss. Och det är en herre som både kan och skall straffa oss för det onda som var och en av oss gör. Vi skall låta hans makt och rätt ha sin gång och inte hindra honom därvid. Ty han kan inte tåla, att du griper in i hans ämbete och vill göra det som det tillkommer honom ensam att göra. Därom säger han på ett annat ställe: "Min är hämnden och vedergällningen." [...]

Det fjärde skälet är detta: vad vinner en människa med, att hon inte rättar sig efter denna lära, och inte vill efterskänka något utan blott vredgas och straffa, utan att tänka på hur stor Guds nåd mot henne är och hur liten nästans skuld är och denna är ju ändå hennes medtjänare, över vilken hon inte har något att säga? Hon uträttar därmed intet annat, än att denna stora obilligheten och obarmhärtigheten inte längre kan hållas hemlig. Andra kristna får se den och blir mycket bedrövade över den, samt kommer inför Herren och berättar allt för honom. Detta vill säga så mycket som att den helige Ande, som bor i de kristna, bedrövas genom denna obarmhärtighet. Det gör dem ont och de suckar till Gud därom. [...]

Liksom fromma människors förbön inte är overksam eller förgäves, så är alltså den allmänna förbannelsen, det allmänna klagandet över de onda, inte heller overksamt eller förgäves. Därför vill Herren här förmana oss att inte förakta denna allmänna förbannelse utan vara vänliga och barmhärtiga mot våra medtjänare. [...]

Herren kallar tjänaren inför sig. Här har vi det femte skälet, nämligen att om du inte vill bevisa barmhärtighet mot din nästa utan hämnas på henne och straffar henne, så kommer Gud inte att tiga still därtill utan ställer dig till ansvar. Detta skall ske på den yttersta dagen. Då skall det förskräckliga utslaget fällas, att du skall överlämnas åt fångknektarna, tills du betalar allt.

Vad har du då, arma människa, vunnit genom din vrede? Annars kunde du haft en nådig Gud och bli lös och ledig från alla dina skulder, om du velat bevisa barmhärtighet mot din nästa och haft fördrag med hennes oförrätter. Men nu vill Gud inte heller förlåta dig, utan räkna med dig lika noga, som du räknar med din nästa. Det är ju en genomdålig och bedrövlig affär, när du, för ett öres skull, och hellre än du vill kvitta det, förlorar hundratusen kronor. Och denna jämförelse är likväl allt för ringa i förhållande till vad det i verkligheten innebär, att en människa inte kan få syndernas förlåtelse, utan i evighet måste bli kvar under Guds vrede och onåd.

Därför gör också Herren denna slutsats: "Så skall också min himmelske Fader göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter sin broder." Han kallar oss för varandras bröder. Då kan ju ingen fiendskap eller ovanlighet tålas. Men nu är vi alla så bristfulla, att vi aldrig kommer att kunna leva tillsammans med varandra så, att inte emellanåt den ene med ord eller gärningar eller på något annat sätt förolämpar den andre.

Den lära som vår käre Herre Kristus i dag låter predika för sina kära kristna, är alltså den, att vi skall lägga band på oss själva, inte ge vreden lösa tyglar, utan väga vår skuld till Gud mot nästans skuld till oss och vara glada, att båda blir borttagna. [...]

Den som nu finner sitt hjärta så förhärdat i vrede och hat, han må därför ta för sig detta evangelium, besinna sig och be Gud om förlåtelse, för att han så länge behållit vreden mot sin nästa. Han må också strax börja att av hjärtat förlåta, på det att Guds vrede och dom inte må överraska honom, utan också han få sina synders förlåtelse och evigt liv genom Kristus, som är allas vår återlösare och saliggörare. Detta förläne oss allas vår nådige Gud och Fader i himmelen. Amen.














fredag 1 november 2024

Man dömd för tankebrott i Storbritannien - bad tyst nära abortklinik

 


"Allt jag gjorde var att be till Gud." Det är Adam Smith-Connors ord efter att ha blivit dömd i brittisk domstol för tankebrott. Han bad tyst till Gud för sin döde son i närheten av en abortklinik, vilket är olagligt i Storbritannien. Straffet blev villkorlig dom och 9000 pund i "åtalskostnader" (ca 125 000 kr).

Skulle Adam inom två år ha oturen att befinna sig inom 150 m. från en abortkliniks "buffertzon" och be tyst, eller begå annat brott, kan han få fängelse.

Bön, även tyst sådan, är reglerat i brittisk lag om det sker inom s k "buffertzoner". En ny lag utvidgar buffertzonerna till 150 m.

https://www.youtube.com/watch?v=hjUphe7mktE&t=5s (Adams film: "what is the nature of your prayer today", kvinnlig polis förhör Adam på plats)

2023 arresterades en ensam kvinna av sex snabbt utryckande poliser för samma brott då hon bad tyst i närheten av en abortklinik i Storbritannien. Hon stämde senare polisen och fick skadestånd. 

Tankebrott har setts som science-fiction efter George Orwells klassiker "1984", en roman som blickade in i en föreställd framtid och ett samhälle styrt av en totalitär diktatur. Tankebrott, enligt Orwells roman, är när en medborgare tänker på sätt som är olagligt enligt diktaturen.

Samtidigt har brottsligheten ökat kraftigt i Storbritannien de senaste tio åren och är nu på rekordnivåer (2023/2024).

https://adfinternational.org/en-gb/news/guilty-army-vet-convicted-for-praying-silently-near-abortion-facility