Veckans ord
söndag 30 juni 2024
Gudstjänst: Apostladagen
söndag 23 juni 2024
Gudstjänst - fjärde söndagen efter Trefaldighet
Missionsprovinsens Gudstjänster kan ses på https://missionsprovinsen.se/live/
Evangelietexten är från Matt 7 eller Luk 6:36-42 (Huspostillan) och temat är barmhärtighet, självinsikt, förlåtelse och liknelsen om flisan och bjälken. Det knyter också an till förra veckans tema om det förlorade fåret och det förlorade myntet. Där fick vi två perspektiv, det himmelska och det jordiska, den himmelska glädjen över en syndares omvändelse och den jordiska glädjen över ett återfunnet mynt. Den senare liknelsen var möjligen mer begriplig för det judiska, religiösa etablissemanget som älskade Mammon och sitt höga anseende bland folket (ex; Luk 16:14-15). Jesus hotade ju deras ofta stora inkomster som man fick från affärsverksamheter i och kring templet men också deras inflytande och makt eftersom många drogs till Jesus och hans undervisning.
Det judiska samhället på Jesu tid var grymt mot sådana som ansågs som syndare och starkt fördömande mot dessa människor som hamnade i ett socialt utanförskap. Jesus bryter dessa normer och visar istället barmhärtighet och tar sig an dessa, samtidigt som han visar på synden hos de som dömer och fördömer.
Jesus håller upp en spegel åt oss för att vi ska se oss själva och vår egen förtappelse men också hur vi har bemötts med barmhärtighet av Gud och därför är skyldiga att också visa andra barmhärtighet. Vikten här ligger i att inte jämföra oss med andra för ingen av oss är utan synd. Flisan och bjälken är på djupet en varning för att jämföra och mäta oss med andra (se även Luk 18). För att mäta behövs referenspunkter och måttstock. När vi jämför oss med andra fäller vi en orätt dom och ser ofta oss själva som bättre. Därför heter det att så som vi mäter upp ska det mätas upp åt oss. Vi ser den andres fel och brister men överser gärna med våra egna. Detta var ju också de religiösa judarnas problem, deras självrättfärdighet, dömande av andra och brist på ödmjukhet inför Gud och barmhärtighet mot människor. Textens kärnbudskap är att själva visa andra den barmhärtighet som Gud har visat oss och att ge och mäta upp med det goda vi fått av Gud och att alls inte jämföra och dra slutsatser i saker vi varken har kunskap eller myndighet i.
Bara att sätta oss i jämförelsens domarsäte är en grov synd, ty det sätet är reserverat för vår Herre Jesus som dömer sant, rättfärdigt och rättvist. Guds är både domen och nåden så låt oss förbli i hans nåd och lyssna och ta till hjärtat hans ord och förbli i honom i tron. Må vi förbli och växa i hans kärlek och barmhärtighet. Amen.
söndag 16 juni 2024
Gudstjänst, tredje söndagen efter Trefaldighet.
Söndagens gudstjänst hämtas från Immanuelförsamlingen i Göteborg. Evangelietexten är från Luk 15: 1-10. Temat är Jesus som den gode herden som hämtar det förlorade fåret, de lyssnande syndarna och de självrättfärdiga syndarna.
söndag 9 juni 2024
Gudstjänst: Andra söndagen efter Trefaldighet
Söndagens gudstjänst hämtas från Mariakyrkan i Uddevalla. Evangelietexten är Luk 14:16-24. Temat är inbjudan till Guds rike. Detta är allvarsord från Herren Jesus till alla människor om vikten av att förbehållslöst tacka ja till denna inbjudan. Det är en fri gåva av nåd, där Jesus Kristus själv är gåvan att tas emot i tro.
söndag 26 maj 2024
söndag 19 maj 2024
Gudstjänst, pingstdagen
Evangelietexten är Apg. 2:1-11 och temat för denna gudstjänst är den Helige Andes utgjutelse och verksamhet.
Länkar till några av dagens gudstjänster inom Missionsprovinsen:
Immanuelförsamlingen, Göteborg, https://www.youtube.com/watch?v=LIrGVqecmSQ
Mariakyrkan, Uddevalla, https://www.youtube.com/watch?v=4ndKrThnFw4
Låt oss se på några utvalda Luthers ord för denna pingstdagens gudstjänst i Huspostillan:
Luther påminner om den Helige Andes verksamhet före Jesus och fortsätter:
"Men vad kan vara orsaken till att denna den Helige Andes uppenbarelse fördröjdes ända till denna pingstdag? Det är ingen annan än den, att vi skall lära och förstå, att det är endast för vår Herres Kristi skull, som vi får den Helige Andes gåva. Han har förvärvat den och det är endast genom honom som den Helige Ande och hans gåvor gives åt oss."
Luther talar vidare om Andens verk genom trons helgelse och det helgelseverk som hjälper oss mot synden:
"Men denna helgelse är icke så fullkomlig som den första [trons helgelse], och den första måste vara fullbordad, om vi skall komma någon väg med den senare. Ty kött och blod är för svaga och djävulen är oss för stark. Vi har heller icke fått mer än förstlingen av den Helige Ande. Därför kan denna lydnad icke vara fullkomlig. Men vad som fattas i denna bristfälliga lydnad och helgelse, det ersättes genom den första helgelsen, den som kommer av tron, nämligen att vi tror syndernas förlåtelse och därigenom blir rättfärdiga och fullkomliga. Ty den synd och orenhet som ännu finns hos oss, den blir då förlåten, som om den aldrig hade funnits. Ni ser alltså varför den Helige Ande har sitt namn, nämligen därför att han vill helga oss i tron, d v s genom ordet verka tron på Kristus hos oss, för att vi för hans skull skall få syndernas förlåtelse."
Luther påtalar också Andens andra verk i oss, såsom genom ordet och i bönen och att Anden verkar genom dessa och sakramenten. Anden är något vi ska utbedja åt oss (Luk 11:13) eftersom vi inte kan leva i tron utan att Gud tar sin boning i oss och vi behöver därför ständigt begrunda, läsa och höra Guds ord och be Gud om hjälp, kraft och uthållighet mot djävul, värld och all synd.
"Därtill förhjälpe oss den Helige Ande för Kristi skull. Amen."
söndag 12 maj 2024
Gudstjänst, söndagen före Pingst
Söndagens gudstjänst kan ses på Missionsprovinsens livesändningar. Evangelietexten är Joh 15:26-27, 16:1-4. Temat är Hjälparen, den Helige Ande samt förföljelse och lidande.
Det normala här är att göra den yttre tolkningen, som i sig är sann och riktig, som handlar om att vittna om Jesus för de som inte hört evangelium. Luthers ord denna söndag, (i Huspostillan kallad 6 sönd. efter Påsk), förklarar med dessa verser Hjälparen som en tröstare som tröstar oss som är i tron när vi anfäktas och lider, genom att uppenbara den sanne Jesus som i allt känner oss och som är vår genom tron, och vi hans. "Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning." Joh 17:17. Luther ser två stycken i evangelietexten, dels den om Hjälparen, sanningens Ande som Världen inte kan ta emot, och dels de förföljelser som följer av att förkunna evangeliet om Jesus.
Hjälparen, sanningens Ande, verkar därför både utåt och inåt. Anden förkunnar Kristus för gudlösa och kristna genom evangelium. För oss som i den outgrundliga nåden fått trons gåva verkar den Helige Ande genom att påminna oss om ordet och om den sanne Guden och hans nåd och löften i Jesus Kristus, vår Herre.
Detta för att vi i vår svaghet och ofullkomlighet inte helt ska förtvivla och förgås och avfalla från Herren utan förtrösta på Gud också när vi är som svagast. Med mig själv vet jag ingen råd men jag förtröstar på din nåd. Till denna mening måste vi kastas tills den är en del av oss i med och motgång, i styrka och svaghet.
Så lär oss sanningens Ande, genom att grunda ordet i vårt hjärta och bevara det; lära, varna, förmana, trösta och påminna oss och helga oss i det, att bevara oss från all lögn som vill ta äran från Gud och Herren Jesu Kristi korsdöd som är fullkomlig och som fullbordat allt för att vi inte haft förmågan att frälsa oss själva, vare sig då eller nu. Utan honom kan vi inget göra. Söndagens evangelietext är en ofta upprepad påminnelse om vårt totala beroende av Guds nåd och vilja och att tro är att i allt förtrösta på Gud.