Veckans ord

Ni är alla ljusets barn och dagens barn. Vi tillhör inte natten eller mörkret. Låt oss därför inte sova som de andra utan hålla oss vakna och nyktra. 1 Tess. 5:5-6
scriptkoder.com

söndag 18 augusti 2024

Slagsmål och blodsutgjutelse i muslimska och israelfientliga Turkiets parlament

 Mer splittring, oro och nu även våld kommer nu från Turkiet som den 28 juli sagt att man är beredda att gå in med militär i Israel och strida på Hamas sida.


Slagsmål i Turkiets parlament: https://www.youtube.com/watch?v=ZZlvV_EwKGE

En parlamentsledamot dog efter ett tal i december 2023 i Turkiets parlament där han fördömde Israel. Direkt efter att ha avslutat en mening som uttryckte hat mot Israel föll ledamoten till golvet, till synes livlös. Denne dog senare på sjukhuset. 

https://tronitiden.blogspot.com/2023/12/turkisk-parlamentsledamot-faller-ihop-i.html



onsdag 14 augusti 2024

Storm på sociala medier: Om OS-bojkott och hur det olympiska mörkret besegrades 2024 i Paris


Många märkliga saker skedde på OS i Paris som är oerhört avslöjande, inte så mycket avslöjande om Världen, som vi redan vet är alltigenom ond och i den ondes våld. Snarare sprider händelserna ljus över Guds outgrundliga vägar och hur Gud i sin oerhörda makt och visdom besegrar det onda, såsom Jesus segrade på korset och segrar varje dag, i alla sammanhang och inget i denna Världen är honom övermäktigt. Gud hindras alltså inte att i det största mörker kliva in och sprida sitt ljus. Nej, helvetets portar har ingen makt över Guds församling, ingen makt över dem som tror och bekänner att Jesus är Messias, den levande Gudens Son (Matt 16:13-19).

När OS började var det som vanligt invigning. Jag tittar inte på invigningar av OS eller andra event utan började titta på sporten och hade ingen aning om vad som hade skett på invigningen förrän de allra sista dagarna av OS.

Medan jag tittar på OS och slås av och gläds av hur många kristna idrottare det finns i världstoppen i många idrotter och hur dessa frimodigt manifesterar sin tro, blåser det upp till storm på sociala medier, och detta inte utan orsak. Det visar sig att arrangören och den "artistiska" ledningen har överträffat sig själva i att framställa denna invigning som det värsta, mest hädiska och vulgära i OS moderna historia. Många kristna ser i ett moment av invigningen att man framställer Da Vincis Jesus och den sista måltiden i form av den grekiska avguden Dionysos och en kvinna omgiven av dragartister, ett tydligt hån av Gud och kristna. Dessa karaktärer står still under en lång tid och det ger en tydlig referens till Da Vincis målning "den sista måltiden". Detta förnekas samtidigt av den "artististiska" ledningen som menar att detta inte alls var syftet utan att sekvensen istället visar någon hednisk rit med grekiska gudar. En av huvudfigurerna, kvinnan som stod i centrum, postar dock ett inlägg där hon kopplar detta till just Jesus. Inlägget tas snabbt bort, arrangören ber om ursäkt och "highlightsen" av invigningen på OS tas bort av arrangören på Youtube. Dock ligger arrangörens hela invigning fortfarande ute på Youtube.

Vi har också en möjlig referens till Skriften i form av en vit häst som rids av en kvinna. Hon är klädd i en mantel som är OS-flaggan. OS-symbolens form kan ses som en båge och vissa har kopplat detta till den vita hästen och ryttaren i Uppenbarelseboken, som vissa tolkar som Antikrist. Efter denna kvinna på sin vita häst, som enligt arrangören sägs föreställa någon grekisk avgud, en gudinna som sägs vara en kvinnlig representant mot våld och för fred, följer nationernas idrottare med deras flaggor. Den feministiska agendan lyser återigen igenom och går i vanlig ordning hand i hand med HBTQ-propaganda och förakt för kristna värden och grunder. 

Jag tittade idag på delar av denna invigning och kunde konstatera att mycket skedde utomhus och att dansande dragartister blev ganska blöta och tilltufsade av det ihållande ösregnet och såg inte jätteglada ut. Och det var sannerligen ett hädiskt, vulgärt och avgudadyrkande och samtidigt ett moraliskt, artistiskt och kulturellt lågvattenmärke. En skam för OS-arrangören och Frankrike som land.

Samtidigt har flera kristna Youtubers manat till bojkott av OS och jag spenderade gårdagsnatten med att scrolla genom till synes ändlösa kommentarsfält som ganska unisont och upprört fördömde OS och där man skrev att man hade bojkottat tävlingarna och inte tittat. Några hade dock tittat på idrotten och påminde om de många manifestationerna av tron på Jesus. 

Det märkliga med detta OS var alltså samtidigt hur många kristna atleter som tackade och ärade Gud för sina medaljer och segrar. Jag är 50+ och har alltid följt sportevenemang och har aldrig tidigare sett så många kristna manifestera sin tro på olika sätt. För egen del var detta en stor del av glädjen med sporten, att se hur kristna, inte bara tog mängder av segrar och medaljer och slog rekord men också hur de frimodigt och glatt satte ljuset på Herren Jesus på olika sätt. Detta uppmärksammades också nyligen i "Världen idag" med flera artiklar om detta, se här; https://www.varldenidag.se/nyheter/framgangar-for-kristna-os-stjarnor-flera-tackade-gud/815659 och här; https://www.varldenidag.se/nyheter/tysk-os-guldmedaljor-lovsjong-jesus-infor-journalister/816596

Jag vill gärna nämna den australiensiska höjdhopperskan Nikola Olyslagers (fd McDermott), som tog silver i höjdhoppet. Hon brukar lyfta sina händer mot himlen, sluta ögonen, till synes tala med Herren och le stort precis innan sina hopp och medan världens kameror filmar. Hon har en mystisk anteckningsbok som hon antecknar i efter sina hopp. Eftersom jag hade play och anteckningsboken syntes i bild en kort tid spelade jag tillbaka och pausade eftersom jag såg en text på anteckningsbokens omslag och kunde då utläsa en tryckt text; "For His glory" (För Hans ära).

Men detta är bara några av alla fall där ljuset lyste på den till en början mycket mörka olympiaden. För egen del finner jag det märkligt att jag missade uppståndelsen kring invigningen. Hade jag sett invigningen hade jag kanske gjort som många andra, reagerat starkt och avstått från att se sportevenemangen.

Och detta är summan, att hela världen är i den ondes våld och att världen urartar alltmer i sin ogudaktighet och sina hädelser, sitt hån av Herren och hans troende. Har dom hatat Jesus ska dom hata även oss. Detta ska inte förvåna, skrämma eller få oss på reträtt eller få oss att inte förkunna Jesu namn och de goda nyheterna i dessa avgrundens fenomen. Tvärtom överflödar nåden i denna onda tid, oss till kraft och Gud till ära. Det ska vi ta till oss och inte gå in i mörkret och knotandet utan förbli i Jesus, hoppet och vår kallelse att vara ljus i Världen.

Så när Världen firade sina avgudar, sin vulgaritet och hånade och levde ut sin ondska på OS-invigningen, då visste de inte att Gud skulle triumfera under hela OS och att Jesu namn skulle äras och prisas, i en omfattning som åtminstone jag som sportintresserad aldrig tidigare sett.

Så vet vi också genom Guds löften att Världen ska förfalla alltmer i sitt avfall och att vi som tror ska avslöja dessa mörkrets krafter och gärningar och frimodigt fortsätta att förkunna det goda budskapet om Herren Jesus, vår och hela världens frälsare, som en gåva att tas emot i tro.


söndag 11 augusti 2024

Elfte söndagen efter Trefaldighet; gudstjänster, Huspostillan och kommentar

Evangelietexten denna söndag är från Luk 18:9-14 och Jesus berättar en liknelse som handlar om två män som stod och bad i templet; om den självrättfärdige och högmodige fariséns bön och den syndabekännande publikanens bön. Den senare, säger Jesus, befanns mer rättfärdig än den förre eftersom han ödmjukt bad om nåd, i visshet om sitt beroende av Guds nåd. 

Tack till Missionsprovinsens församlingar som sänder gudstjänster live och åtkomliga för många via sociala media. Denna söndag har bloggen tagit del av livesända gudstjänster från Mariakyrkan och Immanuelförsamlingen som kan ses här: 

Mariakyrkan (kl 10)

Immanuelförsamlingen (kl 11)


I dagens evangelietext ser vi att hjärtat är det viktigaste och inte de yttre gärningarna. Farisén hade utvärtes gärningar men var genom sina gärningar i hjärtat uppfylld av högmod och "föraktade andra". Publikanen insåg att han levde fel och såg själv ingen annan utväg än att vädja till Gud om nåd. 

Luther kopplar också högmodet till den stora grundläggande synden som fick Djävulen att kastas ut ur himlen och Adam och Eva att bli förvisade från paradiset. Denna synd har präglat Världen i alla tider och färgat all religiositet där människan ska bli rättfärdig genom sina utvärtes gärningar, trots att hjärtat är svart som sot. Genom gärningar ska gudar blidkas och ge förtjänster och för mänsklig religiositet får farisén här bli ett varnande exempel. Dessa, såsom farisén, bedrar sig själva.

Publikanen såg dock inget annat än sina synder och bankandet på bröstet säger oss att han inte visste någon råd med sig själv. Han befanns ödmjuk inför Gud eftersom han i hjärtat såg och sörjde sin synd och bad Gud om nåd. Han sökte inte sina egna gärningar utan hoppades på Guds nåd. Detta är ett gott exempel att följa. Att inse vår synd, vårt tillkortakommande och förtrösta på Gud allena för nåd och hjälp. 

Så vill Herren Jesus här lära oss att Gud ser till våra hjärtan och att all tro och Gudsfruktan har sin början i hjärtat. Från det hjärta som förtröstar på Gud allena kan det sedan komma goda gärningar som Gud förberett. 

"Bedra inte er själva!", varnar flera av apostlarna upprepat. Nej, förtrösta på Gud och var viss om att han i var stund känner ditt hjärtas tankar och motiv. Så ska vi varken vandra i det mörker som är synden eller förneka den. Be Gud som renar hjärtan om hjälp och tro hans löften som är rika på all nåd och all välsignelse för oss som tror på Herren Jesu Kristi namn. Amen.

Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, så ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. 1 Joh 1:6-9

söndag 4 augusti 2024

10 söndagen efter Trefaldighet

Gudstjänster kan med fördel ses hos någon av Missionsprovinsens församlingar.

https://missionsprovinsen.se/live/


 I Huspostillan för denna dag är evangelietexten Luk 19:41-48. Detta är en allvarlig text att ta vara på och handlar om den dom som skulle överkomma Jerusalem, eftersom man inte hade tagit till vara på Guds ord och löftet om frälsning genom att tro på Herren Jesus. En dom som också kom år 70 e Kr och som var fruktansvärd. Den judiske historikern Josefus beskriver händelserna och den romerska attacken på Jerusalem och det är skrämmande läsning att ta del av. Det är många och långa dagar av ren terror, skräck, svält, död och lidande. Vi minns kanske bilderna från terrorattacken på Israel men då ska vi minnas att detta bleknar i jämförelse med vad romarna åstadkom i Jerusalem, där en miljon sägs ha dödats eller dött av pest och svält. 97 000 sägs ha förts i fångenskap och dessa värderades så lågt att de såldes i grupper om trettio för en silverpenning. Luther skriver att "så blev Kristus hämnad, vilken de sålt för trettio silverpenningar".

Så lyfter också Luther hur detta ord, om att ta till vara på Guds ord när han besöker oss, också gäller oss och alla människor. Så må vi höra det, tro det och leva som om vi trodde det. Att tro Guds ord är att hålla det för sanning, såväl löften om nåd som löften om dom och straff. 

Minns hur människan blev bedragen för att hon inte trodde Guds ord och så kastades hela världen under synd och förtappelse (1 Mos 3). Djävulen sådde ju tvivel i henne och sa, "Ni skall visst inte dö!". Vad Djävulen försöker så i människan är detta: "Inte ska väl Gud som är så god låta er dö eller straffas så hårt för att ni äter av en frukt." Redan i Lustgården står alltså gudsordet i centrum och Gud håller sitt löfte och människan blir lagd under synden och döden, för att hon inte trodde Guds ord; "ty om ni äter av det ska ni med visshet dö".

Kort därefter kommer också vad som ofta kallas för den första profetian om Jesus Messias: Han [Messias] skall krossa ditt huvud och du [Satan] skall hugga honom i hälen (1 Mos 3:15).

Tron på Guds ord, att hålla allt Guds ord för sant, är därför vad som skiljer den rättfärdige från syndaren. Det finns ingen värre synd än att inte tro Gud. Därför säger också Jesus: Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder. Joh 8:24

"om synd, ty de tror inte på mig" Joh 16:9

Så har vi ett löfte om evigt straff för de som inte tror och evig frälsning för de som tror i en slutlig dom där all räkenskap görs upp.

Nu dröjde ju domen för Jerusalem hela nära 40 år och människor kan tycka att någon fullständig domsdag som den Gud utlovat vid Jesu återkomst inte är för handen. Men så gör inte Jesu troende, utan de tror med visshet att domen drar sig närmare och att den kommer som en tjuv, så som den innestängde de dömda i Jerusalem och de inte kunde finna en utväg. Denna nådetid ger Gud oss för att vi ska ändra sinne och ge rum i hjärtat för tron och sanningen i Jesus Kristus, allt medan Gud låter sig finnas och medan den trånga porten till himmelriket fortfarande är öppen. 

Därför, medan Gud låter sig finnas, ska vi söka honom natt och dag i ordet och i bönen. Söka hans rika nåd och frid i tron på vår gode Herre Jesus som frälser oss undan denna fruktansvärda dag och ger oss evigt liv tillsammans med honom. Allt detta beroende av att vi tror allt Guds ord och håller det för sanning att Jesus är Herren och frälsaren och att Gud evigt ska straffa de som inte tror och evigt ska frälsa de som tror.

I det andra stycket av evangelietexten får vi läsa att Mammon har tagit plats i templet, hur människorna gjort templet till en rövarkula och hur Jesus i helig vrede driver ut rövarna. Vi kan tänka oss att det var höga priser på offerdjur och växelkurser i templet, sådan är ju världen att hon gärna blir dyrare ju närmare attraktionsmålet man kommer och det kan ha varit rena ockerpriser i dessa verksamheter i templet. Ockerpriser eller ej, templet var inte en plats för handel utan som Jesus säger "ett bönens hus". Vi kan också läsa att i samband med detta planerade översteprästerna, de skriftlärda och folkets ledare att döda Jesus. Det var ofta dessa mäktiga judar som förfogade över verksamheterna och även dess inkomster. Arkeologiska fynd har visat upp en mängd reningsbad (mikveh) i anslutning till templet och man tror att dessa ägdes av samhällets rikaste och mäktigaste, ofta religiösa, högt uppsatta figurer. Det var alltså av kärlek till Mammon och sin makt och rikedom som dessa hatade Jesus och ville få honom dödad. 

Så säger också Jesus träffsäkert om dessa i bl a Matt 6:24:

Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.

Så är också Mammon denna sista tidens största religion och avgud och har kommit in i Guds tempel också i denna sista tiden. Hela världen ränner nu efter Mammon och ett mammonistiskt samhällssystem har införts eller håller på att införas i hela världen. Vi ser t o m tvångskonsumtion, abonnemang och ting som människor tvingas ha för att ens kunna betala räkningar och fungera ekonomiskt i den onda tid och värld vi lever i, alltmer insnärjda och förslavade i ett ekonomiskt och teknologiskt sammanvävt system. Att Mammon i Bibeln har fått behålla sitt arameiska namn är en understrykning av urkyrkan för att ingen ska missta sig på betydelsen av denne store avgud och detta Satans dugliga redskap. Framförallt ska det lyftas för oss som lever i de allra sista dagarna, så att vi förstår och belyser den onda världen och pekar på frälsningen i tron på Herren Jesus.

Precis som domstalet om Jerusalem i evangelietextens förra del har denna del om Mammon och rövarna i templet en direkt och stark anknytning till den sista tidens dom och vår Herre Jesu snara ankomst, den dag som kommer som en tjuv om natten. Ser vi på världen i vår tid och sammanhangen i gudsordet kan vi förstå att dagen är mycket nära och ju mer den närmar sig, desto viktigare är det att hålla sig till Herren Jesus i ordet och i bönen, att leva i, genom och för honom. Då ska hans nåd och frid vara med oss när vi i hjärtat tror och med munnen bekänner Herren Jesus.

Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag. Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig. Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då skall himlarna försvinna under våldsamt dån och himlakroppar upplösas av hetta och jorden och de verk som är på den inte mer finnas till. Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst - den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte. Därför, mina älskade, eftersom ni väntar på detta, gör allt ni kan för att leva i frid, rena och oförvitliga inför honom och räkna med att vår Herres tålamod tjänar till er frälsning. 2 Pet 3:8-15

För om vi verkligen tror, då tror vi alla Guds starka varningar och vill fly Mammon och alla avgudar, så att vi också befinns helt troende, vi som tror på Guds nåd i Herren Jesus. Må Gud hjälpa oss till detta, att stå fasta och vissa i hela sanningen och få nåd och kraft att leva i den, Gud till lov och ära, genom Herren Jesus Kristus. Hans är äran och lovprisningen i evighet. Amen.


söndag 28 juli 2024

Gudstjänst: Nionde söndagen efter Trefaldighet

 Denna söndags gudstjänst hämtas från Immanuelförsamlingen. Evangelietexten är Matt 25:14-30 och temat de goda och trogna tjänarna och den onde och late tjänaren. Fler gudstjänster kan ses via denna länk: https://missionsprovinsen.se/live/



söndag 21 juli 2024

Sjunde och åttonde söndagen efter Trefaldighet

 


P g a resa kommenteras förra söndagens evangelietext från Huspostillan här, tillsammans med dagens text, med stöd av Huspostillan. Överlag görs i denna serie om kyrkoåret försök att kärnfullt och kort lyfta huvudbudskapen i texterna.

Sjunde söndagen efter Trefaldighet

Den gångna söndagen var temat i Huspostillan hämtat från Mark 8:1-9 och det andra brödundret som Jesus utförde för att bespisa de tusentals som samlats för att höra honom ute i ödemarken. Kärnan i evangelietexten, och även Luthers utläggning i Huspostillan, handlar om att Gud vill ge dem som kommer för att del av hans ord både av den andliga maten och den kroppsliga. Håller vi oss till Jesus och till ordet så ska Gud också förse oss med allt vi behöver för både ande och kropp. I grunden handlar det om att vi ska förtrösta på Gud och att inte, som världen gör, bekymra oss över kroppens behov. 

Så lovar ju också Jesus att om vi först söker Guds rike så ska vi få allt det andra vi behöver (Matt 6:24-34). Nu ser vi också senare i Mark 8 att lärjungarna bekymrar sig för att de hade glömt att köpa bröd och Jesus påminner dem då om brödundret och mängderna mat som blev över.

Här är det viktigt att tro på Guds löften och att förlita oss på att han ska uppfylla de löften han ger oss. Detta är att hålla Gud och hans ord för sanning. Så gjorde också Abraham som trodde Gud och löftet som han fick och den tron tillräknades Abraham som rättfärdighet.

Åttonde söndagen efter Trefaldighet

Här är evangelietexten hämtad från Matt 7:15-23 i slutet av Jesu bergspredikan (Matt 5-7) och Jesus varnar för de falska profeterna och hur vi ska känna igen dessa. Vi vet också att många ska föras vilse (se ex.vis Matt 24, Luk 21). När Bibeln använder ordet många eller något som helst förstärkningsuttryck så är det verkligen en förstärkning, d v s många i det här fallet. Här är det viktigt att förstå att en Guds profet är mer än en siare. Ordet profet i grekiskan betyder; förkunnare, talare, talman. En Guds profet manar, förmanar, tröstar och varnar Guds folk. Jesus varnar oss alltså för falska förkunnare av Guds ord, människor som förvränger sanningens evangelium om vår Herre Jesus och Jesus säger oss att vi ska känna igen dessa på deras frukt. 

Gemensamt för dessa falska profeter är olika former av gärningsläror som för människor bort från sanningen och Guds nåd och frälsning som enbart finns i tron på Herren Jesus Kristus. Sådan är både människan och människans religioner, att hon gärna vill bli förtjänt av sin frälsning. Luther kallade somliga av dessa mer moderna former för "svärmare" och "vederdöpare". Idag kan vi känna igen dessa på de många tecken och under som man säger sig ha del i, tillsammans med spådomar och mycket annat bland det som vi kan kalla för tecken-religiösa. Mammon är också central bland några av dessa (framgångsteologi/prosperity gospel) och vi vet att ingen kan tjäna två herrar samtidigt (Matt 6:24, Luk 16:13).

De goda gärningarna är av Gud och inte människan och frälsningen är enbart i Jesus Kristus som fullgjort allt i vårt ställe och offrat sig själv för oss (Joh 6:28-29, 14:12). Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem (Ef 2:10). Må Gud helga och bevara oss i sanningen och lära oss att förstå och tro detta. Amen.





söndag 7 juli 2024

Gudstjänst - Sjätte söndagen i Trefaldighet

Livesänd gudstjänst kan med fördel ses hos någon av Missionsprovinsens församlingar.

Idag gör vi ett sammandrag av Luthers Huspostilla och hans texter för denna gudstjänst. Evangelietexten är från bergspredikan, Matt 5:20-26:

20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariséernas, skall ni inte komma in i himmelriket. 21 Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du skall inte mörda. Den som mördar är skyldig inför domstolen. 22 Jag säger er: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna. 23 Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, 24 så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva. 25 Var angelägen om att göra upp med din motpart när du är med honom på vägen, så att din motpart inte överlämnar dig till domaren och domaren överlämnar dig till fångvaktaren och du blir kastad i fängelse. 26 Amen säger jag dig: Du slipper inte ut därifrån, förrän du har betalat till sista öret.

Detta kan vara en svår text att förstå. Här gör Luther en intressant utläggning i det att han håller den förolämpade som den som riskerar domen om han inte är villig till försoning och att förlåta den som förorättat honom. Många har nog läst texten som att den förste bär hela skulden och står risk att dömas i Guds domstol. Men läser vi Guds ord som det alltid ska läsas, i förhållande till helheten, ser vi att båda har ansvar för att försoningen blir verklighet (v 25). Så här förklarar Luther sin förståelse av texten:

Följ därför Kristi råd. Ödmjuka dig inför Gud och bekänn din synd. Förlika dig med din nästa och låt vreden fara. Kom sedan och offra din gåva. Du hör här, att du annars icke får ha något att göra med Gud, eftersom han icke vill låta ditt offer och din bön behaga sig. Det är detta Kristus menar, då han säger: lägg ned din gåva där framför altaret. Han vill därmed ha sagt: Du kan i alla fall icke vinna något inför Gud med denna gåva.

Detta gäller nu den ena parten, den som förolämpat sin nästa och givit anledning till vrede. Han bör icke endast ödmjuka sig inför Gud och bekänna, att han har gjort orätt, utan han bör också göra det inför sin nästa. Sedan får han vänta förlåtelse av Gud.

Men Herren har också en förmaning till den andra parten, den som är förolämpad och tycker sig ha god anledning att vredgas. Denne skall gärna förlåta och icke låta länge krusa sig. Ty det, säger Herren, har med sig en stor fara. Ty om du låter länge be dig och icke är villig till förlikning, så kan din motpart överlämna saken åt domaren, det är till Gud i himmelen, och säga: "Herre, jag har gjort vad på mig ankommer. Hos dig finner jag nåd, men icke hos människor. Nå väl, jag lämnar saken i dina händer."

Om nu Gud finner dig i en sådan sinnesstämning, hur tror du väl att hans dom utfaller? Han tar dig, som icke vill förlåta eller glömma, och överlämnar dig åt rättstjänaren och låter kasta dig i fängelse. Och därifrån slipper du icke ut, förrän du har betalt den yttersta skärven. Det vill säga, att där icke mer skall vara någon nåd att få, såsom det också heter i Luk. 6:38: "Ty med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er." Så vill Herren ha det, att man å ömse sidor skall vara barmhärtig, låta vreden falla och visa vänlighet den ene mot den andre. Annars står femte budet där och anklagar oss, att vi är mördare inför Gud, och då skall han icke heller låta straffet utebli.

Så skall de kristna lära och leva. Och om vi icke flitigt övar detta, så ådrager vi oss Guds misshag och skadar oss själva icke blott till gods och liv utan också till själen, såsom Herren här hotar.

Evangelietexten är ett allvarligt bud till oss kristna och hur vi ska förhålla oss till varandra och en i högsta grad aktuell text för alla tider. Här lär oss Jesus att mord har en moder, vilken är förbittring, vrede och hat. Det är i hjärtat handlingen föds och den som hatar och är vred är redan i syndens grepp och en brödramördare (1 Joh 2:9, 3:15, 4:20). Mord är den yttersta konsekvensen av våra redan fördärvade hjärtan. Så är också de onda orden och tankarna frukter av ondska i hjärtat (Matt 15:18-19). Jesus går därför till roten av det onda och visar vilken väg vi måste ta, vilket är fredens och försoningens väg. Vi tror också att Jesus själv är Vägen (Joh 14:6). Han är också vår rättfärdighet, den som inte bara predikar lagens djupa mening utan den som också uppfyller hela lagen (Matt 5:17), i vårt ställe för att vi, liksom de skriftlärda och fariséerna, inte kan hålla lagen (Rom 3:20). I honom tillräknas vi rättfärdighet genom tron (Rom 3:26, 4:5) och att tro på Jesus är att hålla Guds ord för sanning och gärna lyda det genom den Helige Ande som är trons gåva, allt efter den nåd Gud ger oss. Om vår rättfärdighet är Jesus, då överträffar den de skriftlärdas och fariséernas och vi är stadda på Vägen till himmelriket.

Här säger alltså Herren Jesus att också vi kristna kan hamna i Guds domstol, redan i detta livet och medan vi anser befinna oss på Vägen till himmelriket. Därför ska vi noga akta oss för att göra vår broder illa på något sätt, eller att inte förlåta den som gjort oss illa. Det är ett mycket starkt allvarsord och en kraftig varning till oss. Här ser vi flisan och bjälken och Fader vårs "såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro", för att nämna några lärdomar från Kristus.

Sanningen är en helhet och denna evangelietext bildar också en väv med Jesu lära i stort. Den broder som anser sig förorättad måste därför noga granska sitt eget öga så att det ser klart i denna sak. Må ingen gå till Gud i orätta ärenden och själv riskera tillrättavisning. Och ska vi bli förlåtna måste vi själva förlåta andra och med det mått vi mäter med ska det mätas upp åt oss.

Så ska vi alltså vandra tillsammans på Kristi Väg och lyda honom när han befaller: 

Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Joh 13:34